Kommentar
Har det noe å si om Gud finnes?
Laget har gjort det til en tradisjon å invitere til Skepsisuken hvert år på denne tiden. Der møtes troende og ikke-troende til samtale om religiøse spørsmål.
Laget fortjener ros for å invitere studenter til samtale hvor mennesker med ulike ståsteder faktisk får bryne seg på hverandre. Det hadde vært lettere å invitere til et tradisjonelt møte. I en setting som Skepsisuken må tilhørerne selv velge hvem de fester mest lit til.
«Bud uten Gud»
Jeg har flere ganger hatt privilegiet av å være ordstyrer for slike samtaler. Slik var det også i år. Mandag kveld var vi rundt 150 mennesker til stede på Studentsenteret i Bergen for å snakke om «Bud uten Gud».
Lagets generalsekretær Karl-Johan Kjøde innledet med å spørre om det er mulig å finne en universell, objektiv moral ved å finne Gud eller ved hjelp av fornuft og vitenskap – eller om det slett ikke finnes noe som med rette kan kalles objektiv moral.
Han deltok selv i panelet sammen med nåværende Dagen-kommentator Sofie Braut. Hun var tidligere ansatt nettopp i Laget.
Godt trente debattanter
De to kristne paneldeltakerne fikk ingen enkel oppgave da Human-Etisk Forbund stilte både med sin øverste valgte leder, Christian Lomsdalen, og sin rådgiver innen livssyn, Didrik Søderlind. De har begge god kjennskap til kristen tro, og er godt trente debattanter.
Human-Etisk Forbund ble stiftet i 1956, og har nå rundt 140.000 medlemmer. Dermed er de i sum flere enn den samlede norske frikirkeligheten, men færre enn landets katolikker.
Menneskerettene
I løpet av samtalen ble humanistene (det er visst det de vil bli kalt, ikke human-etikere) blant annet utfordret på om livssynet deres i realiteten kun fungerer på godværsdager, i den forstand at de bygger mye av etikken sin på premisser de ikke selv har utviklet. Menneskerettene er en sentral sentral byggestein i det humanistiske, og disse har som kjent ikke noen spesielt lang fartstid i menneskenes historie.
Siden Søderlind i kraft av sin stillingstittel må kunne regnes som noe som tilsvarer en teolog for det humanistiske livssynet, spurt jeg ham underveis om hvordan han forholder seg til arvesynden.
I svaret viste Søderlind at et kristent og et humanistisk menneskesyn ikke er totalt ulike. Det var i hvert fall ikke noen romantisk tro på «det gode i mennesket» som preget samtalen, men heller en tro på at vitenskapelig forskning, med alle sine feil og mangler, skritt for skritt kan hjelpe menneskeheten videre.
Om Gud finnes
Det kom klart og tydelig frem at det likevel finnes dype og grunnleggende forskjeller mellom kristen tro og et humanistisk livssyn, og disse forskjellene ble neppe mindre i løpet av samtalen. Jeg hadde likevel glede av å få del i den, særlig fordi vi kunne snakke på et plan som jeg synes i alt for liten grad preger den løpende kristne debatten.
Den kristne kirke må gjennom å være nettopp kirke vise at den faktisk har noe å bidra med også i dagens Norge.
Vi ender ofte fort opp med å drøfte etiske enkeltspørsmål. Det er naturligvis viktig nok, men etikken trenger et rammeverk. I samtalen om bud uten Gud ble det naturlig å snakke om hva det faktisk betyr for livet vårt om Gud finnes.
Om vi mener alvor
Særlig i en tid hvor flere nordmenn oppgir at de ikke tror på Gud, tror jeg det er viktig å snakke åpent og ærlig både om hvorvidt eller hvordan en kristen lever livet sitt annerledes på grunn av troen, om vi faktisk mener alvor med troen på at Gud finnes og at Jesus kaller oss til å følge ham, og at ethvert menneske som ønsker å tro på Gud, også må kjempe med krefter i seg selv som drar oss bort fra Gud.
Tore og Tarjei
Derfor gikk jeg oppstemt hjem fra panelsamtalen mandag kveld. Dette snakker kollega Tore Hjalmar Sævik og jeg mer om i denne ukens episode av Dagen-podkasten Tore og Tarjei.
Der snakker vi også om hvordan kristne forventninger til endetiden kan påvirke måten vi lever livene våre på, og vi snakker om hva som skjer når offentlig støtte til kristne trossamfunn og organisasjoner blir gjenstand for debatt. Alt dette kan sies å tjene til fornyet bevisstgjøring blant kristne i den forstand at vi ikke kan ta verken forståelse eller aksept for gitt.
Den kristne kirke må gjennom å være nettopp kirke vise at den faktisk har noe å bidra med også i dagens Norge.
Podkast-episoden finner du her eller der du lytter til podkast: