Meninger

GUDS ORD: Gud har mer å si, og det gjør alle de klare skriftordene så uklare og tvetydige, skriver Per Bergene Holm.

Har Gud mer å si?

Publisert Sist oppdatert

Moabs konge Balak ville leie Bileam til å forbanne Israel (4 Mos 22–25), men Bileam visste at han ikke kunne forbanne uten Guds tillatelse. Han spør derfor Gud og får et klart og tydelig svar: Han skal ikke forbanne det folk som Gud har velsignet.

Balak lover mer lønn. Bileam svarer at det hjelper ikke hvor mye gull han enn lover, så lenge Gud ikke gir sin tillatelse. Men Bileam sier også at han vil vite «hva mer Herren har å si». Og denne gangen får han det svaret han vil ha, og så følger han etter Balaks menn.

Det menneske som ikke har noen kjærlighet til sannheten, ingen glede i Guds ord, men som helst så at Gud sa noe annet, får det som det vil. Det opplever at Gud har mer å si. Gud sender villfarelse, så det tror løgnen, og en tror at dette er Guds egentlige mening (jf. 2 Tess 2,10–12). Det er Bileams villfarelse (Jud 11).

Bileam har mange etterfølgere i vår tid. Man vet så godt hva Bibelen sier. Man har lært og forkynt det i en årrekke, med både alvor og tydelighet. Men så kommer en under press, fra de som er utenfor og fra sine egne, om å tale og lære det folk gjerne vil høre. Som Bileam svarer en at en gjerne ville vært mer imøtekommende, men så lenge Gud ikke har gjort det mulig, så kan en ikke.

Allerede her avslører en sitt hjerteforhold til Gud og Skriften. En holder ikke fram Guds ord med glede og kraft, i kjærlighet til Guds vise råd og ordninger. Nei, en skulle ønske det sto noe annet. For sin egen del uttrykker man seg velvillig overfor de som lærer og lever i strid med Guds ord. Det er bare Gud som hindrer en i å følge dem fullt ut. Men en er åpen for «hva mer Herren har å si».

Og så, med tiden, finner den ene etter den andre at Gud har mer å si enn det en først trodde. Dette er Bileams vei (2 Pet 2,15). Det er ikke sikkert at dette med skapelse på seks dager er så klart likevel, eller at mennesket er skapt mannlig og kvinnelig, eller at menn som ligger med menn ikke skal arve Guds rike. Og det er ikke så sikkert at Guds ord sier at kvinner ikke kan ha hyrdeansvar, være prester eller lærere i Guds rike?

Nei, Gud har mer å si, og det gjør alle de klare skriftordene så uklare og tvetydige. Mon de er ment slik som en først leste dem, mon de taler så klart likevel? Mon ikke Gud likevel tillater det en først trodde han forbød?

Bileam fikk ikke forbanne Israel direkte, men han rådet Balak til å lokke israelittene til utroskap mot Gud og hans ord. Den utroskap han selv hadde vist mot Gud og hans ord, fikk han lokket Israel til. Det er Bileams lære (Åp 2,14).

Den fører ikke til velsignelse, men til forbannelse!

Powered by Labrador CMS