Meninger
KIRKE-NORGE: Kommunikasjonsekspert Peder Tellefsdal (foto) utfordrer oss i boka «Rebranding the Church», skriver Lars Dahle.
Hans Christian Bergsjø
Har kirken gjort evangeliet om Jesus utydelig og usynlig?
Utfordringen til hele Kirke-Norge kommer fra uventet hold. Det er kommunikasjonsekspert Peder Tellefsdal som utfordrer oss i boka «Rebranding the Church.» Tidligere party-Peder som er blitt nåde-Peder.
Tellefsdal framhever at kjernebudskapet om Jesus som Frelser og Herre er kirkens egentlige merkevare. Boka ble lansert denne uka og har allerede skapt gode dialoger og interessante debatter.
Men hva er egentlig en merkevare? Jo, det er det vi utstråler til omgivelsene. Et produkt eller et budskap som er lett gjenkjennelig og som en ønsker skal assosieres med bestemte positive egenskaper. Det er «det folk sier om oss når vi ikke er i rommet». Dermed blir utfordringen fra Peder Tellefsdal personlig. Hva utstråler vi egentlig? Speiler vi evangeliet, nåden og syndenes tilgivelse i vår hverdag?