For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner

Du kan betale med vipps

Er du allerede abonnent?

KJØP

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Debatt

GRØNT SKIFTE: For samfunnsengasjerte bedrifter vil det være naturlig å tenke på denne måten og ta det vi ofte kaller et utvidet samfunnsansvar, skriver Truls Liland.

Hauge som rollemodell for det grønne skiftet

Er et genuint samfunnsengasjement en avgjørende faktor for å lykkes med det grønne skiftet?

Publisert Sist oppdatert

Måten vi har drevet med samfunns- og næringsutvikling på, er ikke lenger bærekraftig. Utfordringer knyttet til klima, utenforskap og fattigdom illustrerer dette tydelig. Vi trenger derfor å tenke nytt og utvikle nye forretningsmodeller for å møte morgendagens utfordringer. En nøkkel for å sikre dette kan være et genuint og brennende samfunnsengasjement.

Til tross for (til dels berettiget) kritikk om jag etter kortsiktig profitt og at man i liten grad tar et aktivt samfunnsansvar, er det viktig å huske at næringslivet har en viktig samfunnsrolle. Bedrifter har vært pådrivere for å øke vår velstand gjennom utvikling av lokalsamfunn, ved å skape arbeidsplasser og levere nødvendige produkter og tjenester som øker vår levestandard.

Bør bedrifter (kun) være opptatt av profitt?

Powered by Labrador CMS