Leder

PENSJONIST: Terje Hegertun ble tidligere i høst pensjonist. Her er han avbildet på avskjedsseminaret på MF.

Hegertun er farligere enn andre liberale teologer

Terje Hegertun prøver å fremstille seg selv som konservativ. Det gjør ham til en enda farligere liberalteolog.

Publisert Sist oppdatert

MF-professor og tidligere redaktør i Korsets Seier, Terje Hegertun, har nå avsluttet sin akademiske karriere. I avskjedsintervjuet her i avisen benytter han anledningen til å gå i rette med lederartikkelen Dagen skrev etter utgivelsen av Hegertun bok «Det trofaste samlivet» i fjor.

I lederen anførte vi blant annet at det Hegertun skriver om likekjønnet samliv definitivt plasserer ham i de liberale teologers rekker. Men det vil han altså ikke ha hengende på seg.

I intervjuet hevder han hardnakket at han fortsatt er en konservativ teolog. Og det gjør han altså til tross for at han i boken sin argumenterer på akkurat samme måte som andre liberalteologer har gjort før ham i dette spørsmålet.

Hegertun presenterer de vanlige variasjonene over det så altfor velkjente temaet at Paulus angivelig ikke helt visste hva han snakket om. Ja, i hvert fall beskrev apostelen ikke homoseksuelle samliv slik vi forstår dem i dag.

Det dreier seg altså om de samme bortforklaringene av bibelordene og den samme type forsøk på å få dem til å handle om noe annet enn det de gjør. Alt sammen for å prøve å få dem til å passe med et forhåndsdefinert mål: En kirkelig aksept av homofilt samliv.

Men Hegertun liker ikke denne påpekning av at hans teologiske arbeid ligner veldig på argumentasjonsmåten fra andre liberalteologer. For hans verk skal visstnok være noe ganske for seg selv.

Det er «uærbødig å karakterisere et faglig grundig teologisk arbeid på denne måten», sier han om måten boken hans ble omtalt på i lederartikkelen. Vi har altså ikke vist den tilbørlige ærbødighet for professorens skriverier.

Her mener vi Hegertun har en smule for høye tanker om eget teologisk arbeid.

Vi, for vår del, har vært med såpass lenge at vi vet at ord som «faglig grundig teologisk arbeid» gjerne er kodeord for tåkelegging og neglisjering av bibeltekstene. Sånt språkbruk har aldri imponert oss, og det gjør det fortsatt ikke.

Terje Hegertun prøver altså å ri to hester. Men heller ikke for ham er det mulig, i hvert fall ikke samtidig. Man kan ikke være liberal i et så viktig spørsmål og samtidig påstå seg å være konservativ.

Hegertun burde heller innse det som er helt tydelig for oss andre. Det faktum at han først har akseptert og deretter selv fremmer samme argumentasjon om likekjønnet samliv som hans liberalteologiske kollegaer har gjort før ham, plasserer ham selvfølgelig godt innenfor denne teologiske gruppen, i hvert fall i dette spørsmålet.

Terje Hegertun har blitt en liberalteolog. Og vi vil faktisk mene at han nettopp på grunn av sin pinsevennbakgrunn og sitt høylydte krav om å bli oppfattet som konservativ, er en farligere liberalteolog enn mange andre.

Hegertuns teologiske havari har nemlig potensial til å dra med seg flere frikirkelige menigheter ned i sitt forlis. For i Frikirke-Norge har Hegertun en langt større potensiell forførelsesmulighet enn klassiske og uttalte liberale teologer og religionsforskere som en Halvor Moxnes eller en Dag Øistein Endsjø.

Slike folk som åpent innrømmer at de er liberale teologer, bryr de fleste frikirker seg ikke så hardt om. Men med Hegertun er det annerledes, for han er (eller i hvert fall var) på en måte en av deres egne. Og i tillegg påstår han seg jo altså for å være konservativ.

Nå er vi ikke først og fremst bekymret for Hegertuns eget trossamfunn, pinsebevegelsen. Der i gården lar de seg ikke så lett blende av professorater, doktorgrader og bokstavtunge akademiske titler. I den bevegelsen leser de Skriften selv og tillater tradisjonelt ikke liberalteologer å bortforklare det som står der for dem.

Men andre frikirkelige sammenhenger har tydeligvis ikke den samme bibelbaserte motstandskraften. Og der kan den liberalteologiske pinsevennen fra MF tydeligvis være en premissleverandør.

På grunn av sin pinsevennbakgrunn og sitt høylydte krav om å bli oppfattet som konservativ, er Terje Hegertun en farligere liberalteolog enn de fleste andre.

For eksempel er det, slik Bernt Oftestad påpeker i Dagen, lett å kjenne igjen Hegertuns tankegods i Oslo Misjonskirke Betlehems samlivsdokument som (de fleste i) lederskapet nå har stilt seg bak.

Som vi har påpekt en rekke ganger kommer Frikirke-Norge til å bli neste stridsarena etter at Den norske kirke nå har avkristnet sin ekteskapforståelse. De som ønsker å bevare sin motstandsdyktighet mot dette harde teologiske angrepet mot frikirkeligheten, bør holde seg langt unna Terje Hegertuns liberalteologiske tankegods som han så iherdig forsøker å kamuflere som noe annet enn det er.

Powered by Labrador CMS