Debatt
Hegertuns samlivslære er en variant av liberalteologi
Hovedtegnet ved klassisk liberalteologi er at en setter spørsmålstegn ved Guds ord. Sentralt i en slik tenkemåte er at en anerkjenner menneskets rett til å bruke sin intellektuelle kapasitet til å sette spørsmålstegn ved Guds ord ut fra menneskets fornuft. Jomfrufødsel og evolusjonslære er eksempler på tema der Guds ord utfordres av menneskets rasjonalitet.
Samlivsteologien til professor Terje Hegertun slik vi finner den i boka «Det trofaste samlivet» (2021) har en annen vinkling. Den sentrale dimensjonen i denne teologien er «den trofaste kjærligheten», som han selv karakteriserer som fyrtårnet og gulltråden i sin tenkning om homoseksuelt samliv (s. 13).
En annen viktig dimensjonen i Hegertuns teologi er forståelsen av de bibelske tekstene som omhandler homoseksualitet. Hans konklusjon er at disse tekstene er mindre relevante for homoseksuelle personer som lever i trofaste forhold i dagens virkelighet fordi premissene for denne homoseksualiteten er annerledes.
Hegertuns ståsted på dette punktet er imøtegått av førstelektor Øyvind G. Andersen som hevder at Paulus måtte kjenne til at det eksisterte varige homoseksuelle relasjoner i Romerriket. Noen av disse hadde også ekteskapelig status.
Hegertun hevder at tekstene som er knyttet til homoseksualitet utgjør bare ca. 0,02 prosent av det samlede bibelmaterialet (s. 167). Hvis vi skulle bruke slike tolkningsnøkler for å si noe om hva Bibelen sier om forhold som mord og tyveri, kunne vi fort ende på prosenttall som ligger i samme størrelsesorden. Dette er et eksempel på nedtoning av betydningen av homoseksualitet i det bibelske materialet.
Viktige tolkningsnøkler i Hegertuns teologi er de homofiles erfaringer, det pastorale perspektivet og normene angående homoseksualitet i dagens samfunn. Da blir det mulig å få de bibelske tekstene til å mene noe annet enn det kirken har hevdet i 2000 år.
Hegertun har også en tendens til å sitere meningsfeller som har samme tenkemåte som han selv.
Vi mener at det ville det være mer ærlig å hevde at en ser bort fra Guds åpenbarte Ord, i stedet for å presse disse tekstene på en slik måte at en får det svaret en er ute etter. Hegertun har også en tendens til å sitere meningsfeller som har samme tenkemåte som han selv. Vi har ikke funnet lengre avsnitt som tar på alvor teologer som er av en annen oppfatning.
I Det nye testamentet framstilles mennesket som Guds tempel på to bein. Hegertuns teologi forsøker å føre homofili inn i det menneskelige tempelet under dekket av positive ladede ord som kjærlighet og trofasthet. Det kan føre til at mennesket sementeres i sine synder. Hjertet blir skadelidende og rommet for å erkjenne sine synder kan da erstattes av homofil identitet.
Evangeliet kan fremdeles sette folk på rett kurs. Likevel er det slik at så snart menighetene legitimerer og sementerer synd, tapper de evangeliet for kraft. Det er en måte å tenke på som er skreddersydd til å føre menneskers hjerter på avveier. Mens klassisk liberalteologi angriper rammeverket til kristen tro, er Hegertuns teologi rettet mot menneskers hjerter. Det er slik sett en ny variant av liberalteologi.
Teologer med pinsebakgrunn har tidligere vært opptatt av å fokusere på den kraften vi finner i kristen tro i det første århundre.
Hegertuns teologi har mange likhetspunkter med en teologi som Den norske kirke har lagt til grunn for homofilt samliv. Mye tyder på at dersom pinsebevegelsen følger etter i dette fotsporet, kan det bli vanskelig å realisere den kraften som kan endre menneskers liv. Slik sett er det en teologi som fratar de homofile retten til endring hvis de ønsker dette.
Selv om ikke Hegertun selv har hatt intensjoner om forførelse, er det vanskelig å komme utenom at hans teologi når det gjelder homofilt samliv har mange trekk som minner om forførelse. Vi oppfordrer derfor frikirkelige ledere og menighetsmedlemmer til ikke passivt følge strømmen, men å være våkne og høre hva Ånden sier til menigheten. Spørsmålet nå dreier seg om åndelig ryggrad sterk nok til å følge Guds ord, selv om dette skulle koste.