Debatt

PROFESSOR: Harald Hegstad leder Kirkerådet i Den norske kirke.

Hegstad svarer: «Jo, jeg har lest katekismen»

Publisert Sist oppdatert

Tom-Roger Mittag spør meg i et innlegg i Dagen om jeg forstår etikk som en del av kirkens lære og bekjennelse. Bakgrunnen var et intervju med meg der jeg siteres på at spørsmålet om likekjønnet samliv ikke handler om kirkens lære og bekjennelse, men om kristen etikk. Dette utsagnet var egnet til å misforstås, og jeg er derfor glad for anledningen til å kunne presisere hva jeg mener.

Jeg er enig i at etiske spørsmål hører med når kirkens lære og bekjennelse skal presenteres. Det er derfor de ti bud er med i Luthers lille katekisme og alltid må være med når kristen tro skal undervises eller presenteres. Lov og evangelium hører sammen, og det gjør også etikk og dogmatikk.

Etikk er en integrert del av kristen tro, men det er også slik at noen etiske prinsipper er mer sentrale enn alle. Det dobbelte kjærlighetsbud og de ti bud er eksempler på det.

Samtidig er det ikke til å komme i fra at kristne ofte anvender og tolker de grunnleggende budene noe ulikt, uten at det nødvendigvis betyr at noen av dem har brutt med de prinsippene som ligger til grunn.

Dette var mitt poeng i intervjuet: At spørsmålet om trofast likekjønnet samliv kan aksepteres innenfor rammen av kristen tro, er et etisk spørsmål kristne kan være uenig om, uten at det må true enheten i bekjennelsen til Jesus Kristus.

Uenighet om etiske spørsmål betyr ikke at man ikke lenger er opptatt av hva som er rett og galt eller at man ikke tar det så nøye med synd. At Jesus kom for å frelse oss fra synden og kalle oss til omvendelse og et hellig liv, er felles kristen lære. Uenigheten ligger ikke i om vi skal ta et oppgjør med synden, men konkret hvilke handlinger som må regnes som synd.

Spørsmålet om likekjønnet samliv er ikke det eneste der kristne kommer til ulike konklusjoner. Et annet eksempel på det sjette buds område, er ulike syn på skilsmisse og gjengifte.

Mens noen mener at den som er gift med en fraskilt lever i synd, mener andre at det må være rom for en ny begynnelse. Lignende eksempler er ikke vanskelig å finne på de andre budenes områder. Da jeg var ung, var det særlig forståelsen av det femte bud knyttet til om det var riktig å utføre militærtjeneste, som ble diskutert.

Uenighet i etiske spørsmål mellom kristne betyr naturligvis ikke at alt kan rommes innenfor kristen etikk. Men det vil alltid være spørsmål som kristne vil være uenige om uten at det rokker ved den felles bekjennelse til Jesus som frelser og herre.

Powered by Labrador CMS