Debatt
Hele Bibelen er Guds ord
Harald Peter Stette skriver i Dagen 23. juli at det er uriktig og uheldig å regne hele Bibelen som Guds ord.
I åpningsavsnittet skriver han følgende: «Guds ord er en dynamisk størrelse som må innholdsbestemmes.» Hvor har han dette fra? Skulle vært interessant å få vite hva han mener her. For meg høres det ut som tåketale.
Så skriver han noe om at dersom «loven og profetene» av Paulus ble betraktet som formelt Guds ord, kunne vi forventet en annen språkbruk når han siterer disse skriftene. «Paulus bruker slikt språk: 'Jesaja sier' og 'Moses skriver' o.l. Om Paulus hadde betraktet dette som Guds ord, kunne vi forvente at han sa: 'Guds ord hos Jesaja lyder (...) Men slik taler han ikke.»
Vel, la oss se. Jeg begynner i 2 Peters brev 1,21: «For aldri er noe profetord brakt fram ved menneskers vilje, men de hellige Guds menn talte drevet av Den Hellige Ånd. Er det Den Hellige Ånd som står bak profetordene, hvem sine ord er det da som blir forkynt?»
Eller 2 Tim 3,16: «Hele Skriften er inspirert av Gud...»
Så noen sitater fra GT:
4 Mosebok 4,45: «… etter Herrens ord ved Moses.» 10,13: «… det var etter Herrens ord ved Moses.»
1 Kongebok 16,7: «Men Herrens ord var kommet til Baesa og hans hus ved profeten Jehu ...»
2 Krønikebok 35,6: «...så dere gjør etter Herrens ord ved Moses.»
Haggai 1,1: «... kom Herrens ord ved profeten Haggai til …» 1,3: «Da kom Herrens ord ved profeten Haggai.... » 2,1: «...kom Herrens ord ved profeten Haggai...» 2,10: «... kom Herrens ord ved profeten Haggai...»
Malakias 1,1: «Dette utsagn er Herrens ord til Israel ved Malakias.»
Her ser vi flere eksempler på hvordan Guds ord gis gjennom mennesker; «Herrens ord ved …»
I tillegg til slike eksempler, vil jeg nevne en talemåte vi finner mange ganger hos profeten Jeremias. Det er uttrykk som: «Herrens ord kom til ham» ; «Herrens ord kom til meg» (1,4; 1,11; 1,13; 2,1; 3,6; 3,11 osv.)
Eller dette fra Jeremia 1,9: «Se, jeg legger mine ord i din munn.» Med andre ord: Det som Jeremias forkynte var ikke hans egne ord, men Guds ord.
Når Paulus skal slå noe fast, sier han «Hva sier Skriften». Et slikt utsagn viser at Paulus betraktet Skriften som Guds ord, derfor har Skriften avgjørende autoritet.
Så kjenner vi Jesu utsagn: «Skriften kan ikke gjøres ugyldig.» Hvorfor ikke? Nei, fordi Skriften er Guds ord.
Så i motsetning til Stette påstår jeg: Hele Bibelen er Guds ord.