Heller gylne myggstikk enn bart
Jeg har aldri hatt bart, og kommer heller ikke til å anlegge det i november. Men et gyllent myggstikk skulle jeg gladelig tatt imot.
Nå i november har Movember sin kampanje for å få menn til å sjekke om de står i faren for å få prostata- og testikkelkreft. Over hele verden lar menn barten gro for å gi oppmerksomhet til en god sak. Og samtidig samles det inn penger til forskning på prostatakreft.
Målet til Movember-bevegelsen er at «Menn som lever med prostatakreft eller testikkelkreft får nødvendig behandling og pleie for å ha det fysisk og psykisk godt.»
Og det er viktig. Menn er tradisjonelt dårlige til å gå til legen for rutinekontroll. De fleste foretrekker heller å bli slept over dørstokken til legekontoret fremfor å gå på egne ben.
Kampanjen fungerer. Nærmere 600.000 menn over hele verden har registrert seg som deltakere på movember.com og 101 millioner kroner er samlet inn.
Movember kommer rett etter rosa sløyfe-aksjonen, der svært mange satte på seg en rosa sløyfe for å vise sympati med ofre for brystkreft, og støtte forskning på brystkreft. Ja, selv Statoil solgte rosa spylervæske i oktober for å støtte rosa sløyfe-aksjonen. Og alt dette er veldig gode tiltak.
1.000 menn dør av prostatakreft i Norge i året, mot 250.000 på verdensbasis. 700 kvinner dør av brystkreft i Norge i året.
Til sammenligning smittes 1.400 mennesker over hele verden hver dag av multiresistent tuberkulose. Bare én av fem får behandlingen de trenger. 800 kvinner dør hver dag i svangerskap og fødsler.
207 millioner mennesker i verden har malaria. Det tar hvert år livet av mellom 500.000 og 750.000 mennesker. Til forskjell fra prostatakreft, som rammer voksne menn i den vestlige verden, er det barn i utviklingsland som er mest utsatt for å dø av malaria.
Ifølge Leger uten grenser dør omlag 13 millioner mennesker av smittsomme sykdommer, fødselskomplikasjoner og underernæring hvert år. De fleste kunne vært reddet med tilgang på helsehjelp.
Det er ufint å sette ulike lidelser opp mot hverandre. Men jeg får likevel en vemmelig følelse over storstilte kampanjer som fokuserer på de mest ressurssterke (middelaldrende menn) i den mest ressurssterke delen av verden. Spesielt når jeg tenker på alle de som lever i andre deler av verden og som dør av sykdommer som enkelt kan behandles.
Nå håper jeg virkelig noen kan etablere kampanjen «det gylne myggstikk», for å sette fokus på og samle inn penger til forskning på malaria.
Eller kanskje heller «den røde navlestreng» for å fokusere på alle kvinnene i verden som dør helt unødvendig i barsel og den uakseptabelt høye barnedødeligheten som finnes i fattige land.
Eller for virkelig å få folk til å våkne: «det røde bind» - for å sette fokus på og støtte arbeidet mot seksualisert vold og bruk av seksualisert vold i krig.
Det er flott med aksjoner som setter fokus på alvorlige sykdommer som rammer ressurssterke nordmenn. Nå håper jeg det kan inspirere til at det lages kampanjer for de som ikke engang har en stemme til å rope for sin egen sak.
Jeg skulle mer enn gjerne fått et gyllent myggstikk, om det kunne satt fokus på de enorme problemene som følger med malaria. Og kanskje ville det gjort at noen barn faktisk fikk muligheten til å vokse opp.