Debatt
Herren slår for å lege
En professor i teologi reagerer på gudsbildet i en Krle-bok som Samfundets skole i Kristiansand bruker. Han reagerer på at det der står at Gud sender sykdom, nød og død på grunn av synd og henviser til historien om den blindfødte i Joh 9, hvor Jesus sier at hans blindhet ikke hadde sin grunn i synd.
Det går ikke an å ta et eksempel fra NT for å gjøre det til en lære, at motgang av forskjellig slag ikke har sin grunn i synd, for Skriften sier: Herren gir lykken og skaper ulykken (Jes 45,7). Er det ikke fra den Høyestes munn både de onde og gode tingene utgår (Klages 3,38)? Skjer det vel en ulykke i en by uten at Herren har gjort det (Amos 3,6).
Jødenes historie viser at synd og frafall har følger. I Sal 107,12 står det at Gud bøyde deres hjerter ved lidelser. Davids fall med Batseba fikk følger for ham så lenge han ikke bekjente sin synd, Guds hånd lå tungt på ham og hans livssaft svant (Sal 32,3). Ananias og Saffira løy for Den hellige Ånd og begge ble slått ned og døde (Apgj 5).
Jobs bok viser oss at Gud prøver sine barn med lidelser og at han setter grense for hva satan får gjøre med dem. Jobs lidelser var ikke på grunn av synd, men at Herren hadde en lekse å lære både satan og Job (Job 42,5). Asaf renset sitt hjerte og tvettet sine hender, likevel opplevde han at hver dag kom til ham med tukt og plage. Ved å gå inn i Guds helligdommer fikk han se at Gud hadde grepet ham og ledet ham med himmelen for øye (Sal 73). For Job og Asaf ble motgangen til fornyelse for dem i deres Guds forhold, slik det blir for de som bøyer seg for Gud.
I Hebreerbrevet 12 leser vi at Herren tukter sine barn, ja, han hudstryker dem. Og i Rom 8,28 står det at alt som skjer en kristen skal bli til det beste for ham. Da må jo Gud ha kontroll på alt. Alle ting er hans tjenere (Sal 119,91).
Gud er den samme fra evighet til evighet, hos ham er det ingen skiftende skygge og forandring. Hans veier er uransakelige, vi forstår dem ikke. Men såpass forstår vi ut fra hans Ord at han med ulykker, sykdom, nød og lidelser mm vil stanse oss på vår vei. Enten for å vekke oss opp av syndesøvn og drive oss til omvendelse og frelse. Eller så prøver han vår tro, om vi tar vare på hans Ord og blir i troen, da vokser den, slik den gjorde for Job og Asaf. Mens andre ganger er det for at Guds navn skal forherliges, slik det var for den blindfødte i Joh 9.
«Kom, la oss vende om til Herren! For det er han som har sønderrevet, men han vil også lege oss; han slo, men han vil også forbinde oss (Hos 6,1).»
Professoren går til angrep på det som er sant og rett etter Bibelen, det er professorens teologi som står til stryk.