For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

LILY BANDEHY: Lily Bandehy er forfatter og debattant, tidligere lærer og psykiatrisk sykepleier. Hun kom til Norge som flyktning fra Iran i 1988. Bandehy var politisk aktiv under både sjah- og Khomeini-regimet. Hun var i to år konsulent hos Human Rights Service. (Kilde: wikipedia.org)

Hijab: De iranske kvinnenes Berlin-mur

Den vestlige venstresiden forstår ikke sammenhengen mellom fascisme og hijaben. De ser på den som et uttrykk for mangfold, og et uttrykk som trenger vern.

Publisert Sist oppdatert

I denne kronikken skriver jeg ikke om skaut, kun om hijab.

I 1979 brukte muslimske kvinner ulike hodeplagg som skaut, sjal, chador, abaya. Det var ulike hodeplagg som markerte hvilket land, eller hvilket fylke kvinnen tilhørte. Det fantes ikke noe hijab verken i Iran, Egypt eller andre muslimske land. Dette kan vi bevise med bilder av kvinner på universiteter, skoler og gater før 1979. Hijaben hadde ikke noe grunnlag i verken kulturene eller i religionen.

I 1979 bygge Khomeini, etter at han kuppet den revolusjonen i Iran, Den islamske republikk, basert på religiøs fascisme. Han trengte en felles uniform, et felles symbol for den islamske styreformen. Hijaben ble symbolet for den religiøse fascismen som fra da av skulle råde i Iran. Dette markerte en gullalder for politisk islam nesten over hele verden.

Powered by Labrador CMS