Debatt
KRISTNE PROGRAMSKAPERE: Vi trenger Youtubere som bruker sin kreativitet til å ære Gud, skriver Jarle Haugland.
Gorm Kallestad / NTB
Hode, ikke hale, i medielandskapet
I Tro & Medier har vi nylig behandlet søknader til vårt mediestipend, og fem søkere har fått beskjed om at de er tildelt midler. Her har blant annet animasjonsfilm, podkaster og forskning på digitale verktøy i trosopplæring fått viktig hjelp til å bli realisert.
Jeg tror mediestipendet er noe av det mest strategiske Tro & Medier gjør for å påvirke mediebildet. Altfor ofte har vi en tendens til å reagere på sluttproduktet vi møter i mediene, om det er en TV-serie, en nyhetssak eller annet medieinnhold som vi mener er destruktivt.
Det kan være situasjoner der det er riktig å gjøre, men i all hovedsak mener jeg vi er kalt til å være gartnere mer enn vaktbikkje. Eller som en kreativ medarbeider sa: Vi må fokusere mer på vanning enn på banning.