Debatt
Hva er norske muslimers forhold til julefeiring?
KIFO, Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning har undersøkt norske muslimers tro, og også deres holdninger til en rekke andre spørsmål knyttet til religion og livssyn. Funnene vil bli presentert i en konferanse i Oslo 21. mars, men noen av dem er publisert i Vårt Land like før jul.
Prinsipielt mener jeg det er uheldig at bare noen bruddstykker av et forskningsresultat blir delt med ei avis, mens publikum må vente i tre måneder på å få se hvilke data som ligger til grunn.
Tusen muslimer er spurt bl.a. om markering av jul, om de har julepynt hjemme (som 38 prosent svarer ja på), gir julegave (37 prosent), har litt ekstra god mat på julaften (35 prosent), ser på juleprogrammene på tv på julaften (32 prosent), blir invitert på julemiddag av en venn/annen familie (31 prosent), tar på seg pene klær på julaften (24 prosent), feirer jula med besøk i en kirke (1 prosent) eller om de ikke pleier å feire jul eller gjøre noe spesielt på julaften (33 prosent).
Dette må kunne sies å være en positiv undersøkelse, i dobbel forstand. De fleste vil mene at det er positivt at norske muslimer i høy grad tar del i de samme aktivitetene som befolkningen ellers. Samtidig kan undersøkelsen kalles positiv fordi den selv påvirker til et positivt resultat.
De sju aktivitetene som muslimene skal svare på om de tar del i, handler alle om å «markere jul» på en eller annen måte. Det er bare positive alternativer å ta stilling til. De som svarer «nei», eller som svarer «ja» på alternativet at de ikke feirer jul eller gjør noe spesielt på julaften, kan en kalle ikke-positive. Men aktivt negative holdninger som uttalt kritikk, fordømmelse, markert avvisning e.l. blir det ikke spurt om.
At slikt forekommer i den muslimske befolkningen, er godt kjent. Hvor utbredt det er, kunne vært undersøkt, og ikke minst hvor mange som er utsatt for dette og hvor alvorlig det er. Så seint som i denne jula har konvertitten Yousuf Dawah kommet med harde utfall mot med-muslimer som hilser «God jul». Han har visstnok 25.000 følgere på TikTok og nær 7.000 på Facebook. Hvis disse eller en betydelig del av dem er norske, er det oppsiktsvekkende.
En legger også merke til at selv om den gruppa som KIFO undersøker, er valgt ut etter et religiøst kriterium, så er det bare spørsmålet om kirkebesøk som nødvendigvis har noe med religion å gjøre.
Forsker Witsø Rafoss uttaler da også at det ikke er så overraskende at også mange muslimer vil ta del i den sekulære delen av jula. Foreløpig er altså bare en del av undersøkelsen gjort kjent, men ut fra det vi kan vite, tror jeg en kan stille spørsmålstegn ved hvor mye undersøkelsen egentlig lærer oss om «muslimers tro» og «holdninger» i forbindelse med jul.