For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

ENDETIDEN: En preteristisk tolkning av frelseshistorien vil ha vidtrekkende konsekvenser for vår forståelse av Bibelen og profetordet, skriver Leif S. Jacobsen.

Klassisk endetidslære er truet

På grunn av spredningen preterismen har fått i den senere tid, trenger pastorer, ledere og forkynnere å være forberedt på å forsvare klassisk endetidslære.

Publisert Sist oppdatert

Preterisme er et syn på endetiden der man hevder at hendelser og profetier i Bibelen knyttet til de siste tider, allerede er oppfylt. Ordet er hentet fra det latinske preteritum som angir en avsluttet handling i fortid. Den såkalte «del-preterismen» hevder at de fleste profetier er oppfylt, og at kun Jesu’ siste komme, oppstandelsen og dommen gjenstår.

Ettersom preterismen hevder at de fleste profetier allerede er oppfylt, er det klart at de står for en billedlig eller allegorisk tolkning av profetiene. Bortsett fra de tekstene som, ved å tolkes bokstavelig, kan gi støtte til deres syn. En preteristisk tolkning av frelseshistorien vil ha vidtrekkende konsekvenser for vår forståelse av Bibelen og profetordet.

Den store trengsel fant sted, ifølge noen preterister, sommeren 70 e.Kr. Ifølge andre begynte den i år 65 e.Kr. og tok slutt da Antikrist, som etter deres oppfatning var keiser Nero, ble drept 6. juni år 68 e.Kr. Den store trengsel ligger i alle fall bak oss og vil ikke gjentas i framtiden.

Powered by Labrador CMS