For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

| Debatt

Hvilken pedagogikk synliggjøres i Bibelen?

GOD PEDAGOGIKK: Som lærerutdanner håper jeg at barn og elever sin nysgjerrighet blir stimulert og at de som er sammen med barna lytter, ser, samtaler og hjelper de unge til å forstå, skriver Sigve Ladstein.
Publisert Sist oppdatert

Som lærerutdanner ønsker jeg at studentene skal reflektere over faktorer som påvirker hvordan barnehage- og grunnskolelærere når fram med det de har på hjertet. Slike ytre og indre faktorer er det svært mange av og de er fryktelig interessante å prøve å forstå. Pedagogikk kan defineres som læren om oppdragelse og undervisning og vi ser dermed at pedagogikk er svært sentralt i et samfunn. 

Bibelen er bøkenes bok og der finner vi mange pedagogiske situasjoner hvor det er en lærer og noen som blir undervist. Spennende! Hvilke pedagogiske tilnærminger finner vi i verdens mest leste og viktigste bok?

I Markus 4 underviser Jesus en folkemengde ved strandkanten fra en båt. En interessant løsning fra et lærerperspektiv og ikke minst med naturfaglige briller. Jesus brukte ligninger til å formidle sitt innhold i denne læringsøkten. Det er et spennende pedagogisk grep, og dersom vi ser bort fra åndelige dimensjoner (som er sentrale i Markus 4 og i hele Bibelen), så er historier og bilder, som gir gjenkjenning hos barn og elever, et flott valg for interesse og læring. 

Powered by Labrador CMS