Debatt
Hvilken sammenheng er det mellom landløftene til Israel og misjon?
Odd Sverre Hove har i Dagen 20. juni et innlegg hvor han bruker Amos 9,11–12 og Apg 15,1–18 for å vise at landløftene til Israel gjelder også i dag. Hove deler Amos 9,11–12 inn i to deler, vers 11 gjelder landløftene til Israel og vers 12 gjelder misjon. Men hvilken sammenheng er det mellom landløftene til Israel, som etter Hoves mening skal oppfylles over 2000 år etter Jesu første komme, og misjon?
I Jakobs svar ser vi at han ser en sammenheng mellom vers 11 og 12 i Amos 9 når han siterer disse to versene da han fikk høre om hedningenes omvendelse. Gud gjenreiser nå Davids falne hytte.
I Hos 12,11 sier Herren at han har talt i lignelser til folket. GT har altså også en dypere mening. Det ser vi i Luk 24,25–27 og vers 44; og Joh 5,39 og 46 hvor Jesus sier at GT handler om ham.
Davids rike er et forbilde på Guds rike på jord, Jesus har fått Davids trone og han skal være konge evinnelig (Luk 1,32–33). Davids falne hytte i Amos er en profeti om hvordan det skal gå både Davids rike og Jesus. Jødene skal komme under Guds vrede og dom til undergang på grunn av sine synder (5 Mos 28,15–68), kun en rest skal bli spart. Jesus skal komme under Guds vrede og dom til død på grunn av våre synder.
Da han lå død og begravet i Jerusalem så det ut for å være slutt på han og hans rike. På samme måte så det også så ut for jødene da var i fangenskap i Babel. Men Herren lot jødene komme tilbake til Jerusalem og de bygde opp igjen byen. Slik skulle Herren reise opp Jesus (oppstandelsen), og Guds rike skal bygges utover jord ved at hedningene innlemmes i riket, slik de også ble innlemmet i Davids rike.
Dette ser vi i forklart i Apg 15, da Jakob fikk høre at hedningene kom til tro på Jesus. Han sier at dette stemmer med profetenes ord og bekreftet det ved å sitere Amos 9,11–12, at Herren nå ved jødenes omvendelse gjenreiste Davids falne hytte, det vil si Guds rike på jord. For ifølge profetordet skal Herren gjenreise Davids falne hytte for at alle folkene skal søke Gud og få del i hans frelse (Apg 15,16–17).
Jakob så altså en sammenheng mellom vers 11 og vers 12 (Amos 9), der vers 12 er en frukt av vers 11. Misjon er en frukt av Jesu død og oppstandelse. Etter påske og den frelse den vitnet om kommer pinsen og den store innhøstingen begynte.
Også profeten Jonas bok profeterer dette. Etter at Jonas hadde vært tre dager og tre netter i fiskens buk, ble han spydd opp på land, noe Jesus forklarte var et bilde på hans oppstandelse. På nytt kom Herrens kall til Jonas om å dra til Ninive (misjonsbefalingen) og forkynne til omvendelse og frelse. På denne måten fikk hedningfolkene del i Israels velsignelse. Det er dette Amos 9,11–12 profeterer om, ifølge Jakob.