| Debatt
Hvordan forstå forholdet mellom Faderen og Sønnen?
I år er det 1.700 år siden kirkemøtet i Nikea. Man kan håpe at markeringen av jubileet kan bringe kristne nærmere hverandre.
LÆRESPØRSMÅL: Dette ikonet fra et gresk kloster skal forestille det første økumeniske kirkemøtet i Nikea – med vranglæreren Arius nederst i bildet.
Foto: Wikimedia Commons
På begynnelsen av 300-tallet oppstod det en teologisk strid i Alexandria. Arius, som var prest for en av menighetene, stod frem og lærte at selv om Kristus i Det gamle testamente ble forutsagt som «Under, Rådgiver, Veldig Gud, Evig Far, Fredsfyrste» (Jesaja 9, 6), er han ikke Gud på samme måten som Faderen.
Om han enn har blitt til før alt annet Gud har skapt, kunne Arius si om tiden før Kristi tilblivelse at «det var [en gang] da han ikke var». Dette betyr at Kristus er en skapning.
Arius’ biskop, Alexander, gikk imot denne læren. Han gjorde bruk av fødselsmetaforer fra blant annet Hebreerbrevet (sml. 1, 3) og kunne skrive: «Den høye status må ivaretas for Faderen, som ikke er født, idet vi sier at han ikke har noen årsak til sin eksistens. Men sømmelig ære må gis til Sønnen idet vi tilskriver ham fødsel uten begynnelse fra Faderen.»