| Debatt
Hvordan ser Gud, kirkens Herre, på den interreligiøse bønnepraksisen?
UENIG: Ida Marie Brandmo (bildet) i K.D., avdeling Bergen, mener tilstelningen i kirken ikke er i strid med bibelske prinsipper. Øystein Johnson er av en annen oppfatning.
Foto: Gerd Vårin Emmerhoff-Sæther
«I anledning kristnes og muslimers fastetid arrangeres iftar … i flere kirker rundt om i landet. … Markeringene foregår i regi av Kirkelig Dialogsenter og RamadanGjest, i samarbeid med Den norske kirke» (Dagen 19.3.).
Iftar er kveldsmåltidet som muslimer inntar etter solnedgang, når fasten brytes. I år faller deler av kirkens faste sammen med ramadan, og muslimer innbys til norske kirker for å feire sin høytid iftar der. Dersom jeg hadde gått for et slikt dialogisk tiltak, var det første jeg ville foreslått endret, navnet på måltidet. Om Kirkelig Dialogsenter skulle levd opp til navnet sitt, burde denne interreligiøse aften hett kriftar.
Nå håper ikke jeg at så skal skje, selv om «Ida Marie Brandmo i K. D., avdeling Bergen, mener tilstelningen i kirken ikke er i strid med bibelske prinsipper». Hun henviser til Jesu liv, og sier: «Hvis Jesus hadde vært her fysisk i dag, tror jeg det hadde vært der hvor mennesker samles, hvor dialog skapes, og hvor nysgjerrighet får vokse.»