For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

GUDS NORM: Samliv og ekteskap mellom mann og kvinne er gitt av Gud som skaper, skriver Bernt T. Oftestad.

Hvordan skal kristen etikk forholde seg til virkeligheten?

Publisert Sist oppdatert

Liberaliseringen av kristen samlivsetikk, som vi møter bl.a. hos Terje Hegertun og Harald Hegstad, framstilles som særlig virkelighetsbevisst. Det innebærer at i samlivsetikken kan man ikke «gjemme seg bak» Skriften. Dens etikk er ikke bare antikvert, men moralsk ødeleggende og må legges til side. For vi i vår tid kjenner virkeligheten bedre enn de bibelske forfattere, også på feltet seksualitet og samliv. Verken Jesus eller Paulus kjente vår tids vakre og menneskelig høyverdige homokultur.

At man i vår tid – særlig på grunn av de moderne naturvitenskapelige landevinninger – vet mer om verden enn på Jesu tid, er selvsagt rett. Her er en overveldende saklig og historisk avstand. Hvilken betydning har vår tids enorme kunnskapsforråd om verden for vår gudstro og vår etikk?

Vitenskapene gjør sine observasjoner, analyser og eksperimenter for å begrunne sine teorier om den naturlige ytre verden. Men ut fra sine prinsipielle forutsetninger gir ikke vitenskapelig erkjennelse innsyn i ubetingede «verdier» eller etiske normer. Den finner heller ikke at fenomener eller at kosmos som sådant har noe iboende formål.

Powered by Labrador CMS