Debatt
GUDS NORM: Samliv og ekteskap mellom mann og kvinne er gitt av Gud som skaper, skriver Bernt T. Oftestad.
Adobe Stock
Hvordan skal kristen etikk forholde seg til virkeligheten?
Liberaliseringen av kristen samlivsetikk, som vi møter bl.a. hos Terje Hegertun og Harald Hegstad, framstilles som særlig virkelighetsbevisst. Det innebærer at i samlivsetikken kan man ikke «gjemme seg bak» Skriften. Dens etikk er ikke bare antikvert, men moralsk ødeleggende og må legges til side. For vi i vår tid kjenner virkeligheten bedre enn de bibelske forfattere, også på feltet seksualitet og samliv. Verken Jesus eller Paulus kjente vår tids vakre og menneskelig høyverdige homokultur.
At man i vår tid – særlig på grunn av de moderne naturvitenskapelige landevinninger – vet mer om verden enn på Jesu tid, er selvsagt rett. Her er en overveldende saklig og historisk avstand. Hvilken betydning har vår tids enorme kunnskapsforråd om verden for vår gudstro og vår etikk?
Vitenskapene gjør sine observasjoner, analyser og eksperimenter for å begrunne sine teorier om den naturlige ytre verden. Men ut fra sine prinsipielle forutsetninger gir ikke vitenskapelig erkjennelse innsyn i ubetingede «verdier» eller etiske normer. Den finner heller ikke at fenomener eller at kosmos som sådant har noe iboende formål.