Debatt
Hvordan skal vi tenke om Bibelens syn på underordning?
Debatten om underordning i Dagen har fått fram to forståelser av dette begrepet. Det dreier seg enten om en gjensidig underordning eller en hierarkisk underordning. Tradisjonelt har underordning blitt forstått som at kvinnen skal underordne seg mannen ut fra en hierarkisk modell.
Mange av innleggene viser at denne form for forståelse av underordning ikke fungerer i praksis. Karl Andreas Jahr orket ikke å være overordnet. Kari Fure prøvde å være underordnet, men fikk det ikke til. Hjemme hos familien Sten Sørensen er det kona som er arbeidsleder. Flere innlegg går i samme retning.
Så langt vi kan forstå er disse innleggene i godt selskap med tilstanden i ekteskapet til Martin Luther. Hans kone var en fremragende leder i hjemmet, og Luther tilskriver henne mye av æren for at dette ble et vellykket ekteskap.
Hvordan skal vi da tenke om Bibelens syn på underordning? Det greske ordet for underordning har opprinnelig en hierarkisk grunnbetydning.
Når dette ordet brukes i kombinasjonen gjensidig underordning slik Paulus gjør, går den hierarkiske betydningen av ordet i oppløsning. Gjensidig underordning forutsetter at den hierarkiske tankegangen legges til side.
I tillegg er det slik at gjensidig underordning har agapekjærligheten som innhold. Hvis denne kjærligheten praktiseres, vil tildeling av roller og oppgaver i ekteskapet bli optimal. Da er det større muligheter for at ektefellene gjør det de ønsker og kan. De oppgavene som ingen ønsker seg og likevel må gjøres, kan de dele på.
Forventningen om å ta initiativ til kjærlighet rettes mot mannen. Dette var særlig aktuelt i kulturen i Efesos der mannen hadde intimt fellesskap med andre kvinner samtidig som han isolerte den han var gift med fra andre menn. Konas fremste oppgave var å føde hans barn.
Paulus sitt budskap var intet mindre enn revolusjonerende inn i denne kulturen. Bibeltekstene til Paulus forventer at mannen skal ta initiativ til kjærligheten, men det er ikke forbudt for kvinnen heller. Paulus sitt budskap kan oppfattes som en konkretisering av budet om å elske sin neste som seg selv der neste forstås som ektefellen.
Vi får også en bedre forståelse av gjensidig underordning når vi trekker inn ekteskapet slik Gud hadde planlagt det. Da skal ektefellene råde over jorden sammen. Det er aldri snakk om delegert autoritet til mannen alene. Det er denne originale forståelsen av ekteskapet Jesus viser til når han blir utfordret av de jødiske lederne.
Syndefallet skapte helt andre forutsetninger. Da ville mannen råde over kvinnen, og hierarkisk underordning blir resultatet.
Kristenheten står overfor langt større utfordringer enn forståelsen av underordning i ekteskapet i tiden som kommer. Mens vi har sovet og vært opptatt av indre uenigheter har det blitt vedtatt to store lovendringer i Norge. I 2008 ble ekteskapet kjønnsnøytralt og medmor kan erstatte far som ble redusert til en sædcelle.
I 2017 kom likestilling- og diskrimineringsloven som frakoblet biologien. Bestemmelse av biologisk kjønn ble erstattet av hva den enkelte følte. Denne loven gjelder også innenfor hjemmets fire vegger med omvendt bevisbyrde.
Lovmessig sett har vårt samfunn gått langt utover det de gamle grekere drev med i Efesos. Men mye av tankegodset er likt. Vi står overfor en sivilisasjonskamp der det gjøres forsøk på å undergrave det kristne fundamentet for ekteskapet, slekten og menneskeverdet. Dette er samfunnsmessige realiteter kristne må forholde seg til enten de står for gjensidig underordning eller hierarkiske underordning.
Dette er saker vi bør ha fokus på nå.