For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner

Du kan betale med vipps

Er du allerede abonnent?

KJØP

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Meninger

EKSPERIMENT: Det er flere som har omtalt barn og unges mediehverdag som et digert sosialt eksperiment, skriver Jarle Haugland.

«Hvordan vil det gå med barna våre?»

Publisert Sist oppdatert

Dette spørsmålet har blitt stilt av foreldre til alle tider. Vi elsker barna våre og vil at det skal gå godt med dem på alle områder i livet. Det som er svært spesielt nå, er at dagens foreldregenerasjon står overfor problemstillinger som ingen foreldre tidligere har møtt.

Den medierevolusjonen vi har opplevd de siste 15 årene, har fullstendig endret hverdagen til barn og unge, og vi er første generasjon med foreldre som skal veilede våre barn gjennom dette.

Barn og unge har smarttelefoner som er med dem hele tiden. De har sosiale medier, som gjør at de alltid er påkoblet. Dataspill er ikke lenger noe de få holder på med; tall fra Medietilsynet viser at 97 prosent av gutter og 91 prosent av jenter på 9–10 år spiller dataspill.

Powered by Labrador CMS