Meninger

ISRAEL: Hvorfor er der så stor forskjell på hva vi som kristne tenker om Israel i dag? spør Ole Andersen.

Hvorfor er kristne så uenige om Israel?

Publisert Sist oppdatert

Kristne i dag tenker mye forskjellig om Israel. Noen kristne betrakter Israel i dag som viktig i Guds frelsesplan. Andre kristne er overbevist om at Israel ikke lenger har noen særlig betydning bibelsk sett – Israel er som alle andre folk. Andre interesserer seg slett ikke for spørsmålet.

Hvorfor er der så stor forskjell på hva vi som kristne tenker om Israel i dag? Vi har samme utgangspunkt i Bibelen! Hvorfor når vi så vidt forskjellige konklusjoner?

Det er uten tvil mange forskjellige årsaker. Oppvekst, kirkelig bakgrunn og den bibelundervisning vi har mottatt.

Med årene er jeg blitt overbevist om at én viktig årsak er utgangspunktet for våres bibellesning. Leser vi Bibelen ut fra dens jødiske bakgrunn? Eller leser vi Bibelen med et utgangspunkt som er helt annerledes enn det de første kristne hadde?

Utgangspunktet har enorm betydning for resultatet.

For mange år siden underviste jeg i en forsamling om forholdet mellom Israels folk (jøder) og hedninger (ikke-jøder). Etterpå protesterte den lokale presten sterkt. Vi kristne er bestemt ikke hedninger, sa han. Vi er jo Guds folk! Jeg forsto godt hva han mente, men det endrer jo ikke på at Bibelen inndeler menneskeheten i Israels folk og alle andre folk, jøder og hedninger.

Et annet eksempel er tusenårsriket. Det er et emne som kan skape store debatter mellom kristne. Mange av oss er vokset opp i en kristen tradisjon som sier at Jesus kommer igjen og på et øyeblikk dømmer hele verden, og så kommer evigheten med den nye jord. Derfor virker tanken om et tusenårsrike mellom Jesu gjenkomst og dommen underlig og umulig. Men blant jøder på Jesu tid var forestillingen om slik mellomrike mye utbredt. Derfor har de lest Det Nye Testamentes tale om et tusenårsrike på en helt annen måte enn mange kristne gjør i dag.

Den messiansk-jødiske leder Tim Sigler skrev for noen år siden en artikkel om bibellesning. Han argumenterer for at rekkefølgen er viktig. Vi bør lese Bibelen i samme rekkefølge som apostlene, sier han. Det vil si at først Det gamle testamente og så Det nye testamente.

Ved å lese Det gamle testamente først blir vi preget av språkbruken, tankegangen og problemstillingene i det gamle Israel, og så kommer vi til Det nye testamente med litt andre øyne. Hvis våres utgangspunkt utelukkende er den kristne tradisjon, som i århundrer ikke har hatt mye plass til Israel, er det risiko for at vi ikke oppdager viktige deler av Det Nye Testamentes budskap.

Powered by Labrador CMS