Leder
I Frikirken er det de unge lederne som viser veien i skjebnesvangert spørsmål
De som har en lang fremtid foran seg i tjenesten for Kristus, skjønner at de må vise troskap mot kirkens herre og mot hans ord.
Noen ganger blir man rett og slett glad av artikler man leser i avisen. Man får nytt håp. Større fremtidstro.
Vi fikk en slik positiv opplevelse da vi leste teksten som 20 unge pastorer og ordinerte i Frikirken har skrevet om sitt syn på samlivsteologien. Alle underskriverne har pastor- eller eldsteoppgaver i trossamfunnet.
Deres artikkel er faktisk noe av det mest håpefulle vi har lest på lenge.
I denne artikkelen møter vi fremtiden til Den Evangelisk Lutherske Frikirke i Norge. Og den ser altså potensielt lys ut.
For dette er unge med en forhåpentligvis lang tjeneste for norsk kristenhet foran seg. Men de har samtidig innsett noe veldig viktig. Alt snakket om at det skal være rom for to syn på ekteskapet, er ikke realistisk. Det er rett og slett en illusjon.
De har skjønt at det å tillate uklarhet rundt samlivslæren, vil være kirkesplittende. En kristen kirke kan ikke forkynne to motstridende syn på ekteskapet.
Da blir man et hus som har kommet i strid med seg selv. Og vi husker hva Mesteren sa om hva som ville skje med den typen byggverk.
For hvis man virkelig slipper løs debatten om likekjønnet ekteskap i Frikirken, vil det skape kaos i trossamfunnet, ødelegge enheten.
Honnørordene om å tillate to syn er egentlig bare kodeord for å kunne starte på den samme destruktive veien som Den norske kirke har gått ned.
For åpner man først døren på gløtt for denne teologien, så vil de liberale kreftene ikke gi opp sin kamp før det er innført vielse av likekjønnede par.
Det skal debatteres og utredes. Telles og stemmes. Gang på gang, frem til det ønskede resultatet er oppnådd. Akkurat som i Den norske kirke.
Og endestasjonen, det er samme type avkristnede forståelse av ekteskapet som folkekirken nå har vedtatt.
Det er denne typen scenario de unge i Frikirken nå advarer så sterkt og klart mot. De ønsker at kirken deres skal stå bak det tidligere vedtaket om at samlivsteologi er kirkesplittende og et bekjennelsesspørsmål.
Og samtidig aner vi en viktig undertonen i artikkelen: En utvikling bort fra den klassiske forståelsen av ekteskapet kan gjøre en tjeneste i Frikirken vanskelig. Ja, de skriver jo rett ut at de ikke «kan leve med at det forkynnes og praktiseres ulike syn innad i kirkesamfunnet».
Det er også noe annet interessant som kan leses ut av denne teksten. Et poeng som vi også tidligere har merket oss.
De som sier at det er de unge som bli teologisk liberale i dette spørsmålet, kan ha forregnet seg. Vår oppfatning er annerledes.
For oss ser det nemlig ut som det er det aldersmessige midtskiktet som er mest utsatt for teologisk frafall i samlivsspørsmål.
Men de unge, de som har en lang fremtid foran seg i tjeneste for Kristus, ønsker å være trofaste mot ham som er kirkens herre. Og mot hans ord.
De skjønner at vekkelse, fremgang og vekst ikke kan komme til en menighet eller et trossamfunn som åpent sier at man ikke bryr seg om det Gud har sagt.