Meninger

VÅR STRAFF: Jesu inngripen innebar at han ble rammet i vårt sted. Vår straff ble lagt på ham, skriver Knut Kåre Kirkholm.

I stedet for lovbrytere

Publisert Sist oppdatert

En av de mest kraftfulle påsketekstene jeg vet, er Jesaja 53. I det siste verset av profetien om Herrens lidende tjener, som dør for folkets synd, står det et uttrykk som oversettes litt ulikt. I Norsk Bibel 88/07 leser vi at han «bar manges synd, og han ba for overtredere». Det samme uttrykket er i Bibel 2011/Bibel 2024 oversatt med «han tok på seg de manges synd og ble rammet i stedet for lovbrytere» (Jes 53,12b).

Når det dukker opp slike oversettelsesforskjeller, skyldes det som regel usikkerhet om tekstgrunnlaget eller at ordet har flere betydningsmuligheter. I vårt tilfelle er det snakk om et hebraisk ord (pagaʿ) som brukes i begge betydningene ovenfor.

Ordet står også i vers 6, når vi leser at Herren lot vår skyld «ramme ham». Den samme betydningen kommer fram i den gamle greske oversettelsen (Septuaginta), hvor det står at «han ble overgitt for syndene deres». Denne betydningen av ordet understreker Jesu stedfortredende lidelse for våre synder. Han er vårt offerlam.

Ordets andre betydning finner vi i Jer 36,25, hvor verbet brukes om en situasjon der noen av kong Jojakims rådgivere inntrengende ber kongen om ikke å ødelegge skriftrullen med Jeremias profetiske forkynnelse. Overført til Jes 53, får vi dermed øye på Jesu øversteprestelige gjerning for oss. Han er forbederen som trer fram på våre vegne.

I tillegg til disse to betydningene, er det også verdt å nevne en tredje. I Jes 59,16 er det samme hebraiske verbet oversatt med å gripe inn: «Han undret seg over at ingen grep inn.»

Her har ordet en mer militær betydning, at noen griper inn, eller intervenerer, for å forsvare og hjelpe noen som er i nød. Overført til Jes 53 kunne vi sagt «han grep inn for lovbrytere». I sammenhengen passer det med starten av verset, som nevner at «med de mektige deler han bytte», en krigsmetafor.

Uansett hvilken av de tre betydningene man vektlegger, blir resultatet like uhørt (jf. 1 Kor 2,9). Hvordan kan det ha seg at denne uskyldige tjeneren vil stille seg fram på vegne av lovbrytere – for å redde dem? Dette er påskens mysterium og herlige evangelium.

Vi har en frelser som har sett vår nød og grepet inn til vår redning. Hans inngripen innebar at han ble rammet i vårt sted. Vår straff ble lagt på ham. Men ikke nok med det, vi har en frelser som lever for å gå i forbønn for oss (Heb 7,25).

Dette skal du få ta med inn i påskedagene. Bruk gjerne tid i Jesaja 53. Les avsnittet sakte og flere ganger mens du takker Gud for hans ufattelige godhet og nåde!

Powered by Labrador CMS