Debatt

ALKOHOLREKLAME: Min mening er at det bør bli slutt på disse «dårlig skjulte alkoholreklamene» i dagsaviser, skriver Per-Alfred Rozenbergs-Deem.

Ingen alkoholskam i media

Publisert Sist oppdatert

Avisene er fulle av smakstester, blindtester og andre tester som tar for seg drikkevarer til diverse matvarer

Det beste juleøl, påskeøl, Sommerøl. Den beste grillvin. Den beste pappvin. Den dårligste champagnen. Den dårligste rødvinen. Den beste akevitt til smalahovet. Den beste akevitt til pinnekjøtt. Den beste Gin i verden er norsk!

Dette er et tema som, omtrent hver eneste dag, får spalteplass, gjerne på forsiden i dagens aviser, spesielt VG, Dagbladet og BT.

Dette må da kalles reklame?

Jeg husker på 70-tallet at før jul kom det alltid en annonse i BT: «Nå er julebrusen kommet i butikkene!» Alle visste da at det var tid for sesongens juleøl.

I dag virker det som at ikke finnes skam fra alkoholprodusentenes side. Hver avis har sin vinekspert, ølekspert, whiskyekspert, ginekspert og så videre. For hver sesong flommer det over med tips til hva man bør drikke til sesongens mat.

Hva med alle de som har et alkoholproblem? Eller familiene til de som har det?

Min mening er at det bør bli slutt på disse «dårlig skjulte alkoholreklamene» i dagsaviser. Det hjelper ikke at de er skjult bak en betalingsmur, på nett, de kan leses i papirutgavene

Hva er løsningen? Skape et nytt tidsskrift som bare handler om alkohol?

Powered by Labrador CMS