Debatt
GUDS ORD: Det var en så selvfølgelig sak at Moses' og Jesajas skrifter var en del av Guds ord, at det var helt overflødig å nevne det, skriver Axel Lundholm Saxe.
Tore Hjalmar Sævik
Ingen av Stettes innvendinger er gyldige
I et innlegg i Dagen 9/7 påviste undertegnede at «Jesus og Paulus omtalte Det gamle testamente (GT) som Guds ord»; men Harald Peter Stette «er ikke overbevist» (se dagen.no 18/7: «Uriktig og uheldig å regne hele Bibelen som Guds ord»).
Stettes første innvending refererer seg til det faktum at den jødiske kanon først ble fastlagt på slutten av det 1. århundre e.Kr., og at vi derfor ikke kan vite sikkert hva Jesus og Paulus siktet til med betegnelsen «Guds ord».
Men kanon-fastleggelsen var jo en avgrensning av hvilke skrifter som skulle regnes for Guds ord; og slik som i jødedommen, så regnes de såkalt apokryfe skriftene heller ikke i evangelisk-luthersk sammenheng som en del av Guds ord.