Debatt
Vi må ikke bare ha noe å leve av, men også noe å leve for
I klassikeren «Pengegaloppen» med sang og melodi av Vidar Sandbeck, lyder siste verset:
«Men gubben han fikk hjertesting, Da'n itte fant en tiøring, Som'n la i en hatt me' han satt der i natt, For han skulle betale litt kommuneskatt. Men akk så endte visa slik ho alltid gjør på jorderik, Med prest og med klokker og granbar og blommer, Og bord og fir'toms spik. Ja, de penga, ja, de penga er til bekymring for fattig og for rik.»
I hele 2022 var penga til bekymring for fattige i Norge som ikke hadde råd til å dusje, eller kjøpe det de før hadde kjøpt på butikken, men måtte «gå på sosial’n» som i dag best ivaretas av Frelsesarmeen. Og mange små og mellomstore bedrifter gikk konkurs. Fredrik Solvang inviterte noen av dem, og vi fikk høre noen hjerteskjærende beretninger om hvor ille det faktisk var.
I 2023 er penga blitt til bekymring for de rike; Ola Borten Moe, Anniken Huitfeldt og Erna Solberg, enten de selv eller deres ektefeller har kjøpt og solgt aksjer, og det er det bare rike som holder på med.
Hva sa Jesus? «Ingen kan tjene to herrer. Han vil hate den ene og elske den andre, eller holde seg til den ene og forakte den andre. Dere kan ikke tjene både Gud og Mammon» (Matt 6,24). Og Paulus sa: «Har vi mat og klær, skal vi nøye oss med det» (1 Tim 6,8).
Det var det det skortet på for de fattige i 2022 da en klønete strømpolicy ødela økonomien til folk som bakere, keramikere og flerbarnsfamilier.
Men han har et ord til de som ikke vet hva de skal finne på for å få avkastning på alt de har syltet og spart i banken også: «De som vil bli rike, faller i fristelser og snarer og gripes av mange slags tåpelige og skadelige begjær, som styrter mennesker ned i undergang og fortapelse» (v. 9). Og han har enda et poeng, ja, et poeng som er blitt til et ordtak, men som dessverre ikke har blitt implementert i de rikes tankesett: «For kjærlighet til penger er en rot til alt ondt.»
Dette gjelder selvsagt alle folk, akkurat som Jesu ord forklarer. Du kan ikke elske Gud, slik Gud vil bli elsket om du elsker Mammon, eller som Sandbecks vise startet: «Og gubben satt i kveldinga og koste seg med skjellinga.»
Men Paulus har et ord til oss kristne også: «Drevet av pengebegjær er mange ført vill og er kommet bort fra troen, og har påført seg selv mange lidelser. Men du, Guds mann, hold deg borte fra alt dette og jag etter rettferdighet, gudsfrykt, tro, kjærlighet, utholdenhet og tålsomhet» (v. 10–11).
Hva er moralen; hva skal vi gjøre? Også det står klokkeklart i Bibelen; det er helt unødvendig å få en teolog til å eksegere: «Dere skal ikke samle skatter på jorden, hvor møll og mark ødelegger, og hvor tyver bryter inn og stjeler. Men dere skal samle skatter i himmelen … (Matt 6,19-20) (det siste kan nok trenges å fortolkes).
«Ein vert ikkje fattig av å gi.»
Nå sier ikke Paulus at det er galt å være rik. Og det er mange måter å bli rik på, som gutten som ble spurt om hvordan han ble millionær? Jo, jeg kjøpte et eple for 50 øre, og solgte det for en krone, og etter hvert kjøpte jeg en kasse epler for 50 kroner og solgte den for 100. Deretter døde onkelen min, og jeg arvet 4 millioner (fra en av morobøkene på Luther forlag).
«Du skal innskjerpe for dem som er rike i denne verden, at de … skal gjøre godt, så de kan være rike på gode gjerninger, være gavmilde og gjerne dele med andre» (v. 17–18).
Norge er et svært rikt land, rikere enn den rikeste onkel. Hadde de som er satt til å ivareta de skattene vi har dratt opp fra Nordsjøen og våre vassdrag lest litt mer i NT og litt mindre sakspapirer, og ikke bare lest, men gjort etter det de leste, ville ikke fattigdommen ha veltet over «folk flest». Og hadde de rike heller personlig delt av sine rikdommer enn å hige etter mer av samme slag, ville vi kanskje vært spart for de stadige politiker-sakene der økonomisk vinning og mistanke om innsidehandel er tema.
Apropos Sandbecks pragmatiske avslutning med fir’toms spik i kista, var det en annen trubadur, Cornelis Vreeswijk, som en gang fikk fram et godt poeng: «Du kan ingenting ta med deg dit du går.» Så hva er poenget med å samle seg skatter her, istedenfor å gjøre godt og dele med andre? Det er så mye som roper på hjelp fra oss rike.
Per Sævik, gründer og reder (82) talte på Oslo Symposium 2023. Mot slutten fortalte han om sin mor som satt med ni barn, mens far var på sjøen. Hun sa: «Ein vert ikkje fattig av å gi.» Til sist minte han tilhørerne på at vi må være motkrefter til dagens egoisme. Vi må ikke bare ha noe å leve av, men også noe å leve for.