For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

SKJØNNHET I MARMOR: Det store flertall av nakne i marmor er menn. Å påpeke grunnene til dette, er ikke uttrykk for et bestemt 'kvinnesyn', selv om noen vil tolke det slik, skriver Kjell Arild Pollestad.

Jeg har ikke noe kvinnesyn, og heller ikke noe mannssyn

Jeg anser ulikheten mellom kvinner og menn som langt mer vesentlig enn likheten – det er jo den det blir barn av!

Publisert Sist oppdatert

Et par damer i en av mine grupper av Roma-farere skumlet engang om mitt «kvinnesyn» da jeg antydet hvorfor så mange statuer av menn var nakne, mens kvinnene var mer tilhyllet.

Så vel i antikken som i renessansen var det oftest mannskroppen som fikk uttrykke menneskelig skjønnhet i dens mest ideelle form, rettlinjet som den var, og «himmelsk» eller «åndelig» i sine proporsjoner. Kvinnekroppen var «jordisk», mer utflytende i sine former.

Det finnes selvsagt unntagelser, som Praxiteles’ praktfulle Afrodite fra Knidos, men det store flertall av nakne i marmor er menn. Nakenheten er gjerne moderert ved at penis ikke er i naturlig størrelse, men ifølge en utbredt skikk i kristenheten ble den, selv i forminsket form, gjerne gjemt bak syndefallets fikenblad.

Powered by Labrador CMS