Debatt
Jeg utfordrer tradwives-interesserte teologer til pastor-duell
En ung kvinne mener i en artikkel i Dagen at tradwives er en trojansk hest tilbake til underordning for kvinnen. Et merkelig argument, etter min mening, og er denne frykten denne forfatteren har for underordning, mer en frykt for Paulus?
Et annet innlegg er utformet som enn bønn for en tenkt 19 år gammel jente, for hvordan hun skal takle møte med mannlige teologer på sin vei gjennom livet, sitat:
«Når kompiser sier du ikke kan lede eller forkynne, håper jeg du kan møte deres skråsikkerhet med gode spørsmål. Der du stanger hodet i andres teologi som gjør at du ikke får puste, ber jeg om at du får nåde til å respektere ulikhetene vi må tåle som Guds familie, samtidig som du leser og hører at det finnes god teologi for kvinners plass i både lederskap og forkynnelse»
Det antydes her at det kan komme noen menn, fortrinnsvis unge kalvinister, eller eldre mørkemenn, i den 19 år gamle jentens vei, og de skal påstå at jenten ikke har bibelsk dekning for å ta lederroller og forkynner-roller.
Slik jeg tolker denne retorikken, er det et utrykk for en dyp usikkerhet om egen rolle i nettopp lederskap og forkynner-rolle. Dette er også frykt for Paulus.
Truer Paulus legitimiteten til lederposisjonen og pastorrollene deres? Da er jo den trojanske hesten kanskje en velsignet god ting, slik jeg ser det. For Bibelen taler mye om kvinner, lederroller og underordning.
Nå har jeg vedtatt med meg selv at jeg ikke vil utlegge Paulus-skriftsted i denne artikkelen. Jeg føler at utlegging av Paulus, fra min side nå, ikke vil havne i god jord hos kristne tradwives-skeptikere.
Men jeg har et godt forslag for videre tradwives-debatt: Tradwives uten å trekke inn Paulus, er nemlig totalt meningsløst og ligger under min verdighet å diskutere med noen. Jeg utfordrer derfor pinsevennenes egne topp-teologer, fra HLT eller Led-konferanser å stå frem i Dagen og utlegge 1. Tim. 2,11-13 – og kun disse versene:
«En kvinne skal la sig lære i stillhet, med all lydighet; men jeg tillater ikke en kvinne å være lærer eller å være mannens herre, hun skal være i stillhet. For Adam ble skapt først, der efter Eva»
Når en eller flere teologer eller pastorer har gitt sin tolkning, så skal jeg komme med min tolkning i etterkant. Jeg behøver ikke være først ute.
Det er tross alt andre tradwifes-debattanter som først brakte temaet på banen i Dagen. Nå har alle dere kristenledere og teologer en mulighet til å offentlig kaste lys over et tema mange er opptatt av. Tar du utfordringen? Da vennligst tolk 1. Tim. 2,11-13 for oss.