Debatt

BRYLLUPSFESTEN: Om nøyaktig tidspunkt og sted for bryllupet er jeg ikke sikker – det krever ytterligere studier, for min del, skriver Torgeir Tønnesen.

Jesu brud, hvem er hun – Israel eller Kirken?

Publisert Sist oppdatert

Vi synger ofte sangen med refrenget: «Han er min brudgom, jeg er hans brud.» Hva er bakgrunnen for denne sangen? Bibelen snakker om Lammets Hustru, og et bryllup som skal finne sted. Hvem blir med – og når skal dette skje?

Gud kaller Israel sin hustru flere steder i GT: «Du har vunnet mitt hjerte, min søster, min brud! Du har vunnet mitt hjerte med et eneste øyekast, med en av kjedene om din hals. Hvor liflig din kjærlighet er, min søster, min brud!» (Høys 4,9),

Men hva med Jesus mange lignelser om bryllup og fest? Hvem er bruden, hvem er de budne og hvem er gjestene? Her er det forvirring. Har Gud og Lammet hver sin hustru? Det vil jeg tilbakevise her. Gud er en, og har en brud.

Det første vi trenger å vite, er at bruden ikke kun er brud, men bruden er også en by: «Kom, jeg vil vise deg bruden, Lammets hustru. Og han førte meg i ånden bort på et stort og høyt fjell og viste meg den hellige stad Jerusalem, som steg ned av himmelen fra Gud» (Åp 21,9).

Byen, det nye Jerusalem, Sion, blir senket fra himmelen til den nye jord. Dette er den siste jord, menneskenes evige hjem. «Så sier Herren: Jeg vender tilbake til Sion og vil bo i Jerusalem, og Jerusalem skal kalles den trofaste stad» (Sak 8,3).

Byen som blir senket ned inneholder ikke bare porter, strukturer og bygninger, men også mennesker. Dette er mennesker som ble evakuert fra jorden til himmelen fordi jorden skal brennes opp etter Gogkrigen, som er etter tusenårsriket (Åp 20,8).

«Men Herrens dag skal komme som en tyv, og da skal himlene forgå med stort brak, og himmellegemene skal komme i brann og oppløses, og jorden og tingene på den skal oppbrennes. Da nu alt dette oppløses, hvor må dere da strebe efter hellig ferd og gudsfrykt, idet dere venter på og fremskynder Guds dags komme, hvorved himlene skal oppløses i ild og himmellegemene smelte i brann! Men vi venter efter hans løfte nye himler og en ny jord, hvor rettferdighet bor» (2 Pet 3,10–13).

Herrens dag er altså både dommens dag, og tiden da jorden brennes opp, sier Peter.

Da har vi den rette orden og rekkefølge: Opprykkelsen av kirken – 7-årige trengsel – Jesu gjenkomst – tusenårsriket – Gogkrigen – dommedag (Herrens dag) – jorden brennes – den nye jord (Bruden senkes ned) 
Men hvem er bruden? «Gud er ikke uordens Gud, men freds Gud» (1 Kor 14,33).

Bibelens orden (dispensasjon – eng. «order») sier oss at både jøder og hedninger er bruden. Både de gammeltestamentlig troende og kirken er Jesu brud – Lammets hustru. De gammeltestamentlige måtte selvsagt også kvalifiseres gjennom Jesu blod og forsoning. Det er allerede gjort.

Gud frelser nemlig i ulike tidshusholdninger/dispensasjoner, også før Golgata: Jesus forteller selv hvordan Abraham «så Jesus i ånden» og ble frelst gjennom Jesus, ved tro: «Abraham, eders far, frydet sig til å se min dag (korset), og han så den og gledet sig» (Joh 8,56).

Alle GTs troende ble rettferdiggjort ved tro, slik som oss. Slik Kirken ser tilbake på korset, så de troende i GT fremover mot korset. David, Moses, Job, Gideon … (Heb 11) ble frelst ved tro, forteller Paulus. GTs troende ble oppbevart i dødsrikets avdeling for frelste (Abrahams skjød Luk. 16,23), men ble hentet av Jesus var der før han sto opp tredje dag.

GTs troende skal derfor rykkes opp sammen med oss: «For Herren selv skal komme ned fra himmelen med et bydende rop, med overengels røst og med Guds basun, og de døde i Kristus (fra GT og NT) skal først oppstå; (1 Tess 4,16).

Her går puslespillet opp i sitt fulle bilde. Alle troende fra GT og NT er bruden. 
Begge grupper skal forenes med sine kropper og regjere med Jesus i tusenårsriket, og begge skal være med i lammets bryllups-måltid. Når bli festen?

Noen teologer mener Bryllupsfesten finner sted i himmelen under den 7-årige trengsel. Det er problematisk, siden jøder og martyrkristne som blir frelst i trengselen, og de som blir født og lever i tusenårsriket, også må få en mulighet til å bli frelst og bli med på festen (Sak 13,8).

Om nøyaktig tidspunkt og sted for bryllupet er jeg ikke sikker, det krever ytterligere studier, for min del. Hvem er brudepikene og gjestene? Det vil jeg skrive om senere.

Powered by Labrador CMS