Debatt
Judas' sylskarpe ord til vår tids menigheter
Det er ikke uventet at lederskapet i Misjonskirken Betlehem i Oslo nå vil anbefale å innsette homofilt samlevende i tjeneste i sin menighet. De gjør det samme som mange norske menigheter har gjort før dem.
Det som er utrolig å se, er at Judas' brev i Bibelen, sendt ut for to tusen år siden, når adressater i vår tid.
Denne gangen går deler av brevet til Misjonskirken i Oslo. Det står: « (...) som snur vår Guds nåde til skamløshet og nekter vår eneste hersker og herre, Jesus Kristus» (Jud 1,4).
Judas er sylskarp. Og sann. Han skriver om de som godtar det Skriften kaller synd, og på den måten vender nåde til skamløshet.
Menigheter, slike som Misjonskirken Betlehem i Oslo, forsøker å gjøre noe i «kjærlighetens» navn. I stedet kan de ende opp med å gjøre det motsatte. De fører folk vill.
Korset er et sted vi går for å bli renset, ikke for å få tillatelse til å leve i synd.
For kjærligheten er ikke en tillatelse til å gjøre hva vi ønsker eller føler, men en renselse når vi synder.
«For så høyt har Gud elsket verden at Han ga sin sønn den eneste, for at hver den som tror på Ham ikke skal gå fortapt, men ha evig liv» (Joh 3,16). Jesus døde for våre synder. Korset er et sted vi går for å bli renset, ikke for å få tillatelse til å leve i synd.
Så når de nå anbefaler å godta homofilt samliv, gjør de egentlig det Judas advarer mot. De nekter vår eneste hersker og Herre, Jesus Kristus.
Homofile er selvsagt velkomne i våre menigheter, men om de mener homofilt samliv er rett, kan de ikke være i tjeneste i menigheten. De er ikke annerledes enn andre som synder. Verken verre eller bedre.
Imidlertid er menighetens rettesnor Guds ord. Det er det menigheten lever etter og bygges opp av. Det er innad i menigheten vi skal dømme. De som er utenfor menigheten, skal Gud ta seg av:
«For hva har vel jeg med å dømme dem som er utenfor? Dømmer ikke også dere bare dem som er innenfor? Men dem som er utenfor, skal Gud dømme» (1 Kor 5,12–13).