Debatt
Kampanjen mot NLA
Gunn Vedøy melder seg på (Dagen 24.11.22) som støtte til Karl Øyvind Jordells kamp mot NLA. De har begge kanskje lite kunnskap om bibelsk kristentro, men burde vite at hvis NLAs verdidokument fjernes som bindende norm, så er den ikke lenger en kristen skole. Dette er sikkert mange uenig i.
Men hvorfor skal en liberalteologisk kristendomsforståelse ha større aksept i en livssynsåpen skole og samfunn?
Det er forståelig at Sødal, rektor ved NLA, angriper lærerorganisasjoner som i realiteten angriper muligheten til å være lærer i fellesskolen med et kristent verdisyn. De instansene som har kommet med påstander om skolen har ikke fått medhold når det undersøkes seriøst.
«Verken Europeiske Menneskerettighetskommisjon, art. 12 eller Menneskerettighetsdomstolens retningslinjer som kommisjonen veiledes av gir støtte til kampanjen. Det er alvorligere at Vedøy og Jordell angriper lærernes menneskerettigheter og i stedet synes å ville erstatte dem med sex-rettigheter.
Sødal har rett til å forsvare seg mot de som vil drive privatjustis utenfor norsk og internasjonal lov.
Jeg er mer bekymret for de som er flasket opp i akademias ekkokamre.
Hva disse «profesjonsverdiene» er som nå er på kollisjonskurs med kristne verdier er interessant å klargjøre mer detaljert enn med de vanlige honnørordene. Det er en oppfordring!
Da vil forhåpentligvis de bakenforliggende forutsetningene for kampanjen mot NLA bli tydelig. For det er liten tvil om at det her, som i resten av samfunnet, foregår en verdimessig revolusjon der den nye forståelsen av verden ikke tåler motstemmer og derfor fort agerer totalitært.
Det er orwelliansk når «mangfold» er det største honnørordet. Verken NLA eller andre som ikke deler denne nye religionen (virkelighetsoppfatningen) har tydeligvis del i mangfoldet.
Siste avsnitt i meningsytringen er svært opplysende: «Vi trenger alle lærere vi kan få, både kristne, muslimer og ateister. Da trenger vi også en styring av lærerutdanningen som ...» – i realiteten skal bestemme hvilket «mangfold» og verdier de skal få lov til å undervise (uth. av meg).
Det er ingen problem for ateister, for det er jo deres virkelighetsforståelse som er den «riktige». Her har vi det «livssynsåpne» samfunnet i praksis!
Vi andre har en helt annen forståelse for hva det betyr å være livssynsåpen og tolerere andres syn, for vi må gjøre det hele tiden. Det kan være godt å ha med seg i skolen! Jeg er mer bekymret for de som er flasket opp i akademias ekkokamre.