Kamuflert jødehat

Når man oppfordrer norske jøder til å forlate landet, har man gått over en grense.

Publisert Sist oppdatert

I da­gens Norge er det kre­ven­de å hevde of­fent­lig at man mis­li­ker eller av­skyr jøder og at det beste ville vært om alle jøder for­lot lan­det. Hvis man ikke sier det på en ka­mu­flert måte, da.

Til og med fra de tid­li­ge­re så ak­ti­ve ny­na­zis­te­ne i Vigrid og Boot Boys har det blitt på­ta­ge­lig stil­le nå. Det er kun fra helt eks­tre­me isla­mis­tis­ke mil­jø­er som Pro­fe­tens Ummah at vi i våre dager får pre­sen­tert åpne anti­se­mit­tis­ke ut­ta­lel­ser.

Men denne taus­he­ten må ikke for­le­de oss til å tro at det pri­mi­ti­ve jøde­ha­tet er borte fra folke­dy­pet. Me­nings­må­lin­ger de siste årene har do­ku­men­tert det på en be­kym­rings­full måte.

Ho­lo­caust-sen­te­rets un­der­sø­kel­se fra juni i fjor viste at mer enn hver fjer­de nord­mann (26 pro­sent) mente det er rik­tig at «jøder ser på seg selv som bedre enn andre». Samme andel trod­de at «jøder i dag ut­nyt­ter min­net om Ho­lo­caust til sin egen for­del». Tolv pro­sent mente at jø­de­ne selv har skyl­den for at de har blitt for­fulgt. Rundt ti pro­sent gav ut­trykk for at ville ha rea­gert ne­ga­tivt på å få jøder som na­bo­er eller i venne­kret­sen.

For­dom­me­ne mot jøder bob­ler altså fort­satt under over­fla­ten. Men det er for­holds­vis sjel­dent at de kom­mer åpent frem i dagen. Og når de gjør det, er de gjer­ne ka­mu­flert på en måte som gjør dem mer re­spek­tab­le.

I nyere norsk his­to­rie er det sær­lig kri­tikk av jø­disk re­li­giøs prak­sis som har vært be­nyt­tet for å gi hate­ful­le, of­fent­li­ge ut­fall mot jø­de­ne et slags fer­niss av an­sten­dig­het.

I mel­lom­krigs­ti­den raste det for ek­sem­pel en opp­he­tet de­batt om den jø­dis­ke, ri­tu­el­le slak­te­me­to­den, så­kalt kos­her-slak­ting. Og det var ikke bare dyre­verns­hen­syn som be­sje­let mot­stan­der­ne av slak­te­me­to­den. Bonde­par­ti­ets re­pre­sen­tant, Jens Hunds­eid, som se­ne­re ble stats­mi­nis­ter i Norge kom blant annet med føl­gen­de kraft­sal­ve fra Stor­tin­get ta­ler­stol:

«Vi har ingen for­plik­tel­se til å ut­le­ve­re våre hus­dyr til jø­de­nes gru­som­he­ter, vi har ikke in­vi­tert jø­de­ne hit til lan­det, og vi har ingen for­plik­tel­ser til å skaf­fe jø­de­ne dyr til deres re­li­giø­se or­gi­er.»

Bonde­par­ti­ets organ Na­tio­nen gav i samme de­batt spalte­plass til inn­legg av denne ka­li­be­ren:

«Kan de ikke be­kvem­me sig at spise kjøt av nors­ke hus­dyr, som er slak­tet paa godt norsk vis, saa faar de hel­ler for­la­te Norge.»

Vi ble min­net om disse ut­ta­lel­se­ne da vi leste le­ser­brev­si­den i søn­da­gens VG. I et inn­legg der ble te­ma­et om­skjæ­ring av gut­ter be­hand­let under tit­te­len «Gro­tesk skikk». Skri­ben­ten krev­de en slutt på «denne gro­tes­ke mis­hand­lin­gen av uskyl­di­ge barn» før han av­slut­tet med føl­gen­de kraft­sal­ve:

«Har hørt at jøder vur­de­rer å fra­flyt­te lan­det om for­bu­det blir inn­ført. Er det slik at de må reise her­fra for å få fort­set­te med mis­hand­lin­gen så får vi hjel­pe med å pakke».

Her snak­ker vi altså om et inn­legg i pa­pir­avi­sen, ikke den åpne kloak­ken som tid­vis ren­ner under ar­tik­le­ne i mange aviser i form av ano­ny­me ikke-god­kjen­te nett­inn­legg. Denne ar­tik­ke­len har tvert imot gått igjen­nom alle re­dak­sjo­nel­le kon­troll- og kva­li­tets­vur­de­rin­ger i VG for så å bli pluk­ket ut blant den store meng­den inn­legg som hver dag blir sendt inn til avi­sen.

Man må gjer­ne være prin­si­pi­ell mot­stan­der av både ri­tu­ell slakt og om­skjæ­ring av gut­ter. Men når slik re­li­gions­kri­tikk går over i åpne opp­ford­rin­ger til nors­ke jøder om å for­la­te lan­det, har man gått over en gren­se.

Gren­sen mot jøde­ha­tet.

Powered by Labrador CMS