Debatt

Tom-Roger Mittag studerer teologi ved VID i Stavanger.

Kan en kristen delta i et homofilt bryllup?

Publisert Sist oppdatert

Jeg vil begynne med litt oppmuntring. Hvis du er en konservativ kristen og homofile likevel har lyst til å invitere deg, da kan det virke som du gjør noe rett. Det ser ut som at de har forstått at du virkelig bryr deg om dem og vil være deres venn, som er godt gjort.

Når Jesus vandret rundt i gatene i det gamle Israel, var han synderens venn. Han ville komme på besøk og sette seg til bords sammen med tolleren Matteus og andre mennesker som Fariseerne ikke ville komme nær (Matt 9,9–13; Luk 5,29–32). Dette er forbildet ditt. Du skal også være villig til å sitte til bords med mennesker som dagens fariseere ikke er villige til å ta på.

På grunn av dette, kan noen kristne tenke at de ikke må nøle med å takke ja til en invitasjon fra en homofil venn som skal gifte seg. De vil gjøre som Jesus, akseptere en synders invitasjon til et selskap, uten å støtte dem i deres synd.

Intensjonen er god, men det er en vesentlig forskjell som skiller selskapene fra hverandre. Matteus inviterte ikke Jesus til å feire sin synd sammen med ham. Det var bare en vanlig fest. De spiste og drakk, som teksten sier, men de skålte ikke over den urettferdige skatteinnkrevingen som tollerne var kjent for.

Det homofile bryllupet, derimot, er en fest nettopp til ære for en synd. Her skåler alle glassene over to mennesker som inngår et forhold hvor de skal praktisere noe som er galt og selvdestruktivt ifølge Bibelen (Rom 1,26–27).

Du finner ikke noen eksempler i Bibelen hvor Jesus deltar på en slik syndig fest. I stedet advarer Bibelen mot å delta på hedenske fester. Paulus skriver: «Dere kan ikke delta både ved Herrens bord og ved onde ånders bord» (1 Kor 10,21). Og selv om et homofilt bryllup kan være forkledd som en kristen høytid, er det ikke det. Det handler om å binde sammen to mennesker som Gud nekter å binde sammen. Hvem er det da som vil binde dem sammen der?

De kristne måtte til og med holde seg vekk fra maten fra de hedenske festene. I ritualene sine ofret hedningene kjøtt på alteret til avgudene sine. Dette offerkjøttet måtte ikke de kristne spise sammen med andre, fordi det kunne gjøre skade, ikke på selve spiseren, men på dem som så på spiseren. Om hedningene så de kristne spise, kunne de tenke at de kristne var med på gudsdyrkelsen deres. Og det ville påvirket samvittigheten deres (1 Kor 10,23–33).

Likeså kan ikke-kristne feiltolke kristne i dag. Når kristne møter opp på et homofilt bryllup, kan de tenke: «Tydeligvis kan kristendommen feire skjevhet.» Selv om du nevner hva Bibelen sier i en tale framfor hele salen, vil de følge mer med på handlingene dine enn på ordene dine.

Paulus skrev også om de svake kristne søsknene som lett kunne bli påvirket og fristet. Om de svake så en annen kristen spise offerkjøtt, kunne de bli forvirret og falle tilbake i avgudsdyrkelse (1 Kor 8,1–13).

Det samme prinsippet gjelder også andre synder, slik som homofili. Når svake kristne søsken som sliter med homofile følelser, ser andre kristne delta på et homofilt bryllup, kan de begynne å tenke at det ikke er en seriøs synd. Deretter omfavner de sine homofile følelser. Som følge av dette «går den svake fortapt … den bror som Kristus døde for» (1 Kor 8,11).

Uansett om det ikke er synd å spise offerkjøttet i seg selv, legg merke til hva Paulus skriver. Han sier ikke «spis offerkjøttet mens du forteller hedningene og de svake kristne at det er helt greit». Nei, Paulus sier bare: Ikke spis. Likeså kan du ikke delta på bryllupet mens du forteller alle sammen at det egentlig er greit. Nei, ikke delta.

Til slutt ønsker jeg å si noe personlig. Dere som har lest vitnesbyrdet mitt, vet at jeg var transseksuell før jeg ble kristen. På den tiden støttet familien min meg fullstendig på alle de «store dagene», slik som da jeg først ble henvist til Rikshospitalet. Men de «store dagene» ser jeg bare på som skammelig nå. Istedenfor støtte, skulle jeg ønske at det hadde vært noen kristne i livet mitt som kunne fortalt meg den bibelske sannheten. Det er det som kunne satt meg fri tidligere. Som Jesus sier, er det sannheten som setter mennesker fri (Joh 8,32).

Ved å ikke møte opp, forteller du sannheten til de skjeve. Du sier at det som de gjør ved alteret nå, er med på å skille dem fra det evige livet sammen med både Jesus og deg. Jesus kommer til fester hvor han kan legge mennesker inntil sitt bryst, slik som han gjorde med Johannes (Joh 13,23). Jesus kommer ikke til fester hvor mennesker legger seg inntil syndens bryst ved ed.

Derfor, om jeg selv ble invitert til et homofilt bryllup, er det min overbevisning at jeg må respektfullt avslå og finne andre måter å uttrykke kjærlighet, vennlighet og omsorg på. Det vil jeg oppfordre deg til og.

Powered by Labrador CMS