Karismatikere med utfordrende selvkritikk

Både Peter Halldorf og Ulf Ekman fungerer som åndelige veivisere for mange, ikke minst kristne med karismatisk bakgrunn. Fører veien de går til Rom og Konstantinopel?

Publisert Sist oppdatert

På hver sin måte re­pre­sen­te­rer Peter Hall­dorf og Ulf Ekman tyngde­punk­ter i kris­ten­he­ten som vi ikke fin­ner pa­ral­lel­ler til i Norge. Begge har en ka­ris­ma­tisk og fri­kir­ke­lig bak­grunn, og begge har i en del år søkt im­pul­ser fra de his­to­ris­ke kir­ke­ne, med et ønske om en dy­pe­re og bedre for­ank­ret ån­de­lig­het. Men ingen av dem har ut­trykt noe ønske om å ta ste­get fullt ut og bli ka­to­likk eller or­to­doks.

Re­la­sjo­ner og form

I våre dager er mange krist­nes lo­ja­li­tet til kirke­sam­funn langt sva­ke­re enn tid­li­ge­re. Ikke minst re­la­sjo­ner og guds­tje­neste­form er for mange vik­ti­ge­re kri­te­ri­er enn for ek­sem­pel dåps­syn når man vel­ger me­nig­hets­til­hø­rig­het. Den trygg­he­ten både Peter Hall­dorf og Ulf Ekman har i sin egen til­hø­rig­het, deles der­med ikke uten vi­de­re av dem som føl­ger dem.

Når Hall­dorf og Ekman så viser vei inn i et stort, og for mange uut­fors­ket, kir­ke­lig land­skap, er det ikke gitt at etter­føl­ger­ne deres vil ha til­sva­ren­de ut­vik­le­de na­vi­ge­rings­red­ska­per. Der­med føler en del men­nes­ker seg for­vir­ret i møte med ikke minst Ulf Ek­mans sig­na­ler i for­hold til ka­tolsk sa­kra­ments­for­stå­el­se.

Ut­vi­de ho­ri­son­ten

I in­ter­vju­et med Dagen tirs­dag svar­te Ekman noe ul­lent på spørs­må­let om hvor­vidt han selv kan være på vei til å bli ka­to­likk. Med tanke på den arven han har med seg, både som lu­thersk prest og som Li­vets Ord-le­der gjen­nom 30 år, vir­ker det li­ke­vel lite tro­lig at han tar det skrit­tet søn­nen Ben­ja­min nå har tatt. Det vil i så fall være opp­sikts­vek­ken­de.

Til­sva­ren­de er det mest sann­syn­lig at Peter Hall­dorf for­blir pinse­venn, sam­ti­dig som han fort­set­ter med å la seg be­ri­ke av de ån­de­li­ge kil­de­ne han fin­ner i kir­kens his­to­rie. Hall­dorf har vært mind­re po­le­misk enn Ekman, og blir ikke i samme grad kon­fron­tert med tid­li­ge­re ut­ta­lel­ser. Li­ke­vel lig­ger det en kor­rek­sjon av sin egen tra­di­sjon i den veien han har gått.

1.000 års kirke­his­to­rie

I 2010 del­tok jeg på en kon­fe­ran­se på Bjärka-Säby, det gamle slot­tet Peter Hall­dorf og hans med­ar­bei­de­re har ut­vik­let til et øku­me­nisk fel­les­skap. Det var en rik og opp­løf­ten­de opp­le­vel­se, sam­ti­dig var det nær­mest for­un­der­lig å se hvor­dan Hall­dorf hen­ter im­pul­ser fra både Den or­to­dok­se og Den ka­tols­ke kirke, uten å melde over­gang til noen av dem. For de teo­lo­gisk in­ter­es­ser­te kan det være verdt å merke seg at den ni­kenske tros­be­kjen­nel­sen ble pro­kla­mert uten det så­kal­te fi­lioque-led­det. Mens både ka­to­lik­ker og pro­tes­tan­ter be­kjen­ner at Ånden utgår fra Fa­de­ren og Søn­nen, hol­der de or­to­dok­se seg til den opp­rin­ne­li­ge be­kjen­nel­sens ord om at Ånden utgår fra Fa­de­ren. Teo­lo­gisk var denne uenig­he­ten sen­tral i det store skis­ma­et mel­lom øst- og vest­kir­ke­ne i 1054. Hall­dorf øns­ker der­med å bygge bro over 1.000 års kirke­his­to­rie - intet mind­re.

Powered by Labrador CMS