Debatt
Katolske Maria-dogmer og konverteringer
Å lese om den tidligere kateketen på Askøy som er blitt kateket i Den katolske kirke i Bergen, gjorde meg bare trist. Men det gjelder ikke bare henne, selv om jeg ikke har lest noe lignende om de lutherske prestene og teologene som også har funnet veien til Roma.
Jeg har vanskelig for å forstå hvordan de klarer å svelge de katolske kamelene, dvs. dogmene om Maria og andre helgener. Jeg har stor forståelse for de frustrasjonene som mange opplever i dag pga. oppløsningstendenser både av etiske standpunkter og tradisjonell kristen troslære i Den norske kirke, men om jeg skulle bli aldri så frustrert, ville en konvertering til Den romersk-katolske kirke være en umulig utvei.
Selv om jeg respekterer Romerkirken for dens vilje til å stå imot alle nymotens utspill som ofte bygger på folkemeninger og ikke på Den hellige skrift, står disse ubibelske dogmene der som en uovervinnelig hindring.
Jeg spurte en gang en av de konverterte prestene om hans forhold til de katolske dogmene og fikk følgende svar: «Vi kan jo ikke benekte de læresetninger som kirken har opphøyd til dogmer, men vi kan la være å legge vekt på dem.»
La det være sagt i klartekst: Det finnes ingen jomfru Maria lenger. Hun var jomfru som Bibelen sier, inntil hun fødte Jesus (Matt 1,25). Hun var da gift med Josef, men de hadde altså ingen intim omgang før fødselen. Men så døde hun og er i likhet med andre Jesus-troende blant «dem som er sovnet inn», som er den måten Paulus uttrykker det på.
Dogmene om Marias ubesmittede unnfangelse (at hun er født uten arvesynd), hennes evige jomfrudom (semper virgo) og hennes legemlige himmelfart, er ikke bare uten bibelsk grunnlag, men bryter med dette. At Maria skal æres og betraktes som et godt forbilde, er en annen sak. Men jeg frykter at Kleppestrand og likesinnede med sin Maria-fromhet skal bane veien for det siste dogmet om Maria, det som mange frykter vil komme: At hun utropes til himmeldronning.
Vi trenger ikke Maria som mellomvei.
Det burde være en vekker for alle katolikker som på en eller annen måte henvender seg til Maria, at verken Paulus eller andre forfattere av brevene i NT, ikke nevner Maria med ett ord. Derimot forkynner han at det er én mellommann mellom Gud og menneske (1 Tim 2,5), og at i ham har både jøder og andre folkeslag adgang til Far i én Ånd (Ef 2,18). Vi trenger ikke Maria som mellomvei. Hun blir lett en sidevei. Se bare på folkefromheten i Latin-Amerika!
Dogmene gjelder ikke bare Maria. Det er et brudd med bibelsk lære hver gang en avdød utnevnes til helgen. Stakkers Josef som altså blir nektet et naturlig gudgitt seksualliv sammen med sin elskede og er blitt gjenstand for den merkelige konstruksjonen: Josef-ekteskap, er opphøyet til helgen og beskytter av snekkere. Det er ikke vanskelig å finne andre helgener med andre spesialoppgaver.
Da er vi ikke så langt borte fra den greske og romerske mytologien, der det finnes én hovedgud og mange andre guder, hver med sin spesialoppgave. Min teori er at kirken i de første århundrene tillot Maria- og helgentroen vokse fram som en tilpasning til de hedenske mytene.
Jeg vil gjerne være katolikk i betydning av å tilhøre den universelle (katolske) kirke. Men når det gjelder Den romersk-katolske kirke som i dag ser ut til å trekke til seg flere lutherske kristne, har jeg ikke annet valg enn å kalle meg antikatolikk.
Det finnes andre alternativer for troende som strever pga. utviklingen i Dnk. Men jeg vil bli værende der og kjempe for bibel og bekjennelse innenfra.