Debatt
TEOLOGI: Særlig sju nytestamentlige tekster viser oss hvem Guds Israel er i dag; ett folk bestående av messianske jøder og frelste hedninger, skriver innsenderen.
Adobe Stock
Kirken som Guds nye Israel
Problemet med dispensasjonalismen er ikke synet på kirken som det åndelige folk.
Paulus sier i Fil 3, 20: «Men vi har vår borgerrett i himmelen, og derfra venter vi Herren, Jesus Kristus, som frelser». Problemet med dispensasjonalismen er ikke at Darby, og siden Scofield, og pinsebevegelsen i Norge så (og ser) kirken som det åndelige folk. Apostlene beskriver jo klart at vårt håp er i himmelen (1 Pet 1,3–4).
Problemet er deres dualistiske måte å lese Bibelen på. Der det er himmel eller jord, og to Guds folk; det himmelske folket, som er kirken, og det jordiske som er nasjonen Israel.
All dispensasjonalisme hviler på dette forhold, sier Sam Waldron i videoen Are the Church and Israel Two Different Peoples of God? (2022), som jeg refererer fra ganske fritt. Er det en feil slutning, så er alle følger av dette også feil i følge Waldron.