For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

Debatt

TEOLOGI: Særlig sju nytestamentlige tekster viser oss hvem Guds Israel er i dag; ett folk bestående av messianske jøder og frelste hedninger, skriver innsenderen.

Kirken som Guds nye Israel

Problemet med dispensasjonalismen er ikke synet på kirken som det åndelige folk.

Publisert Sist oppdatert

Paulus sier i Fil 3, 20: «Men vi har vår borgerrett i himmelen, og derfra venter vi Herren, Jesus Kristus, som frelser». Problemet med dispensasjonalismen er ikke at Darby, og siden Scofield, og pinsebevegelsen i Norge så (og ser) kirken som det åndelige folk. Apostlene beskriver jo klart at vårt håp er i himmelen (1 Pet 1,3–4).

Problemet er deres dualistiske måte å lese Bibelen på. Der det er himmel eller jord, og to Guds folk; det himmelske folket, som er kirken, og det jordiske som er nasjonen Israel.

All dispensasjonalisme hviler på dette forhold, sier Sam Waldron i videoen Are the Church and Israel Two Different Peoples of God? (2022), som jeg refererer fra ganske fritt. Er det en feil slutning, så er alle følger av dette også feil i følge Waldron.

Powered by Labrador CMS