Kirkesamfunn eller bevegelse?

Det er «pin­sens» natur at den skal vi­de­re og innta nytt land, og der­for ek­sis­te­rer alle «kir­ke­li­ge struk­tu­re­rer» for å tjene den hen­sik­ten. Å søke bak­over i de his­to­ris­ke kir­ke­nes røt­ter, er der­for gans­ke frem­med for de fles­te pinse­ka­ris­ma­ti­ke­re.

Publisert Sist oppdatert

Mye kan sies om pinse­ka­ris­ma­tis­ke mil­jø­er i Nor­den og deres for­hold til andre kir­ker. Den siste tiden har søken etter dy­pe­re røt­ter i de his­to­ris­ke kir­ke­ne skapt ny de­batt, spe­si­elt på grunn av Ulf Ek­mans ut­ta­lel­ser om Den ka­tols­ke kirke.

For de aller fles­te med­lem­me­ne i nyere pinse­ka­ris­ma­tis­ke be­ve­gel­ser er dette noe som ikke har vært på ra­da­ren, nett­opp fordi iden­ti­te­ten i disse mil­jø­ene ikke har vært til «kirke» i så stor grad som til «be­ve­gel­se».

I over 100 år har den pinse­ka­ris­ma­tis­ke for­ny­el­ses­bøl­gen skylt over hele ver­den. Den har fun­net fre­kven­sen til den mo­der­ne ver­den ved å være pro­gres­siv og frem­tids­ori­en­tert.

Det er «pin­sens» natur at den skal vi­de­re og innta nytt land, og der­for ek­sis­te­rer alle «kir­ke­li­ge struk­tu­re­rer» for å tjene den hen­sik­ten. Å søke bak­over i de his­to­ris­ke kir­ke­nes røt­ter, er der­for gans­ke frem­med for de fles­te pinse­ka­ris­ma­ti­ke­re.

Det er hel­ler ikke sik­kert at pinse­ka­ris­ma­ti­ke­re i Nor­den tren­ger å følge dette er spo­ret.

Den glo­ba­le pinse­ka­ris­ma­tis­ke for­ny­el­sen har i dag tre ho­ved­for­mer.

Mest kjent for oss i Nor­den er den i form av selv­sten­di­ge me­nig­he­ter. Dette er den his­to­risk fore­truk­ne for­men for or­ga­ni­se­ring, fordi den an­svar­lig­gjør den en­kel­te lo­ka­le me­nig­het til å leve i for­ny­el­sen og der­med holde seg nært opp­dra­get om å «være vit­ner under Den Hel­li­ge Ånds kraft».

Egen me­nig­hets­helse blir av­gjø­ren­de for om man har frem­gang eller til­bake­gang. Ved å for­hind­re over­sty­ring fra et sen­tral­ledd, så vil ikke man­gel på for­ny­el­se og Ånds­kraft i sen­tral­led­det ramme hele be­ve­gel­sen.

His­to­risk sett har dette fun­gert svært godt i Nor­den, kom­bi­nert med at apo­sto­lis­ke me­nig­he­ter har fått sin plass i dette land­ska­pet. De har fått stor inn­fly­tel­se, og veks­let på å dra den pinse­ka­ris­ma­tis­ke for­ny­el­sen vi­de­re frem­over.

Li­vets Ord er en av de ny apo­sto­lis­ke me­nig­he­te­ne som har do­mi­nert i dette rom­met.

Den andre for­men for pinse­ka­ris­ma­tisk for­ny­el­se er gjen­nom øku­me­nis­ke fel­les­skap. Det er mange ek­semp­ler på hvor­dan Ån­dens nye liv for­ener men­nes­ker uav­hen­gig av kon­fe­sjon og kir­ke­lig til­hø­rig­het.

Den tred­je for­men er det som skjer in­nen­for de tra­di­sjo­nel­le kir­ke­ne. I Nor­den lever vi i en vir­ke­lig­het do­mi­nert av den lu­thers­ke kirke, og vi kjen­ner Oase­be­ve­gel­sen som en for­ny­el­ses­be­ve­gel­se der.

Lik­nen­de for­ny­el­ses­be­ve­ge­ler fin­ner vi også in­nen­for ka­tols­ke og or­to­dok­se kir­ker, og de sam­les gjer­ne mo­ti­vert av øns­ket om å for­nye disse kir­ke­ne in­nen­fra. Disse be­ve­gel­se­ne er langt stør­re enn de fles­te aner.

Iføl­ge fors­ke­ren Allen An­der­son vil 44 pro­sent av det to­ta­le an­tall krist­ne i ver­den være pente­kos­ta­le og ka­ris­ma­ti­ke­re i 2025. Et så stort an­tall vil opp­lagt føre til et mer mang­fol­dig pinse­ka­ris­ma­tisk land­skap.

Etter mitt skjønn bør pinse­ka­ris­ma­ti­ke­re i Nor­den slut­te fred med at vår iden­ti­tet er å være en «be­ve­gel­se» og ikke en «kirke».

Det er en vik­tig plass i kirke­land­ska­pet som vi har fylt godt i vår korte his­to­rie.

Øystein Gjerme

pastor i Salt Bergenskirken

Powered by Labrador CMS