Synspunkt
Kjell Ingolf Ropstad: Stans regjeringens angrep på friskolene
Kunnskapsminister Tonje Brenna og regjeringens angrep på friskolene er preget av feil, fordommer og ideologiske skylapper. Til syvende og sist er det barna som rammes.
Kunnskapsminister Tonje Brenna kommer med flere uriktige påstander som fordummer debatten om friskolene. Blant annet sier hun at de er dyre for fellesskapet og truer mangfoldet. Det stemmer ikke.
Det er ikke riktig at friskolene er dyre for felleskapet. Barna som går på friskolene er en del av felleskapet. Foreldre som velger å sende barna på en friskole bidrar til felleskapets ressurser, som alle andre.
Dessuten er det slik at elever som går på friskoler kun får 85 prosent av den støtten som de som velger en kommunal skole får. Og friskolene får heller ingen støtte til bygningsmasse.
Det er ikke riktig at friskolene truer mangfoldet. Undersøkelser viser at friskolene har en svært mangfoldig elevgruppe, både sosialt, økonomisk og religiøst. For noen er det slik at de velger en friskole, nettopp fordi de ønsker et større mangfold enn det man får ved den offentlige skolen der de bor.
For KrF er det ikke systemet, men elevene som er viktige i friskolepolitikken. At godt under 10 prosent av elevene i videregående skole velger en friskole, er ingen trussel.
Disse skolene er tvert imot et viktig supplement og en berikelse for skolesektoren. Med nye tilbud og måter å jobbe på kan disse skolene være med å utfordre, korrigere og styrke også den offentlige skolen.
Regjeringens overdrevne fokus på systemet er til syvende og sist lite annet enn et angrep på elevene.
Styrk finansieringen
Kunnskapsministeren har sagt at det «bør være unødvendig» at familier i Norge skal betale et betydelig beløp, med tanke på at barna som velger friskoler ikke får fullfinansiert skolegangen fra det offentlige. Ja, det er jeg ikke nødvendigvis uenig i, men da er det opp til Brenna å gjøre det rimeligere.
Dersom regjeringen synes det er dyrt å gå på friskoler, kan de bare øke finansieringsgraden. Dessverre går regjeringen i motsatt retning: De kutter i støtten til friskolenes utgifter til bygg som KrF fikk gjennomslag for i budsjettet.
Dermed bidrar regjeringen til at muligheten til å velge en friskole framover nettopp kan bli forbeholdt de med god råd. Det er ikke en utvikling KrF ønsker.
Frittstående skoler eller privatskoler
Regjeringen insisterer videre på at friskolebegrepet må bort. Privatskoler er det Arbeiderpartier ynder å argumentere mot, så da er det det disse skolene skal hete.
Faren for sammenblanding og forvirring her gjør visstnok ingenting. Kanskje er det nettopp det man ønsker?
Da får det ikke hjelpe at sektoren selv ønsker å beholde begrepet «frittstående skoler». Da ser man også gjerne bort fra at vi har allerede en helt annen type skole, uten offentlig støtte og regulering, som har benevningen privatskole. Faren for sammenblanding og forvirring her gjør visstnok ingenting. Kanskje er det nettopp det man ønsker?
Respekter foreldreretten
Det alvorligste angrepet er ikke de forslagene som regjeringen allerede har kommet med, men det de varsler. De vil gi kommunene mulighet til å stanse etablering av friskoler de ikke ønsker.
Retten til å drive frittstående skoler som utgjør et pedagogisk eller religiøst alternativ med offentlig støtte, handler om å oppfylle demokratiske mindretallsrettigheter slik de er nedfelt i menneskerettighetene. Det handler om foreldreretten. Denne rettigheten skal ikke variere fra kommune til kommune.
Friskolene gjør en kjempejobb
KrF har flere ganger bidratt til forlik om friskolesektoren, med et mål om å sikre langsiktige og forutsigbare rammer for friskolesektoren. Det er uheldig for alle i sektoren med stadige endringer i det juridiske rammeverket ut fra hvem som sitter i regjering.
KrF vil legge til rette for friskoler som et supplement til den offentlige skolen samtidig som vi står imot et frislipp og en kommersialisering av sektoren. Vi opplever at friskolene, med alle de flotte ansatte, gjør en kjempejobb.
Skolene må sikres trygge økonomiske rammer, og arbeidet de gjør bør løftes fram og ikke rakkes ned på slik regjeringen og kunnskapsministeren nå legger opp til.