Debatt

BODØ DOMKIRKE: Regnbueflagget var plassert på orgelet. Når så vi det norske flagget med korsmerket på orgelet, spør Cecilie Heian.

«Kjernebudskapet deres kommer ikke fram!»

Publisert Sist oppdatert

Dette tydelig budskapet kom fra en dreven markedsføringskonsulent i Dagsnytt 18, en vakker sommerkveld. Hva snakket han om? Hvem snakket han til?

Han snakket til kirken! Som institusjon, men sikkert alle kristne, som er en del av kirken.

«Dere sitter på et enestående sterkt kjernebudskap, en som har skapt alt! – i himmel og på jord – alt vi ser rundt oss denne vakre sommerdagen – Jesus kommer ikke fram i kirkens informasjon! Omtrent slik uttrykte han sin store forundring!»

Det må og sies at han hadde gjort grundig research.

Dagsnytt 18 er et velrenommert debattprogram som lar alle stemmer komme fram, her også kirkens representanter. Hva var deres svar til denne store forundringen og tydelig frustrasjon fra markedsføreren?

Dessverre ganske tannløst, så diffust at jeg ikke kan referere det. «Unnfallende», var inntrykket jeg satt igjen med.

KJERNEBUDSKAPET: Er kirken blitt så sekularisert at Jesus blir dyttet bort i en krok i kirkerommet, spør Cecilie Heian.

Er det slik at vi ikke klarer å løfte fram kjernebudskapet til kirken vår? Er kirken blitt så sekularisert at Jesus blir dyttet bort i en krok i kirkerommet så å si? Pakket inn og dandert slik at troen og budskapet skal passe inn i vår tid? Stiller vi vår tidsånd og kultur med alt det verdslige i veien for Jesus?

Ikke rart kirkebenker står tomme, som under gudstjenesten i Bodø domkirke, vist på NRK, en vakker sommersøndag. Regnbueflagget var plassert på orgelet. Når så vi det norske flagget med korsmerket på orgelet?

Det er så lett å la blikket festes på det nære, både gleder og sorger. Vi er mennesker, men kan ofte bli for store i vår egen kraft og vilje, så å si. Men vi er også søkende mennesker, som lett lar oss fange inn og besnære av diverse åndelige retninger. «Åndenes makt» sine seertall viser det.

Så kan vi håpe på at Kirken som institusjon og hver enkelt av oss lytter til den erfarne markedsførerens budskap; dere sitter på et fantastisk sterkt og enestående kjernebudskap, hvorfor bruker dere det ikke?

La oss løfte kirkens kjernebudskap Jesus fram i lyset sammen som kirke og som enkeltindivider! Hvorfor ikke starte med menighetsbladene – fra mer eller mindre å være et «aktivitets blad» om hva vi gjør i kirken, til å få det glade budskapet om Jesus fram, om hva han gjør og han kan gjøre!

Fortsatt god sommer!

Powered by Labrador CMS