Debatt
Kjønn er evangelisk
Hvorfor eksisterer kjønn? Hvordan du svarer på det, påvirker synet ditt på ekteskap.
Hvis du tenker at kjønn kun er noe som Gud tilfeldigvis skapte, så vil ikke et forbud i Bibelen mot homofilt ekteskap gi mening. Det kan oppfattes som en vilkårlig og undertrykkende lov. Det blir bare noen rare lenker som Gud fester på folk for å forhindre dem fra å elske hvem de vil. I stedet burde Gud ha skapt en enkjønnet menneskehet hvor alle kunne elsket alle, akkurat som de ville.
Hvis, derimot, Gud skapte kjønn med et tydelig formål, så forandrer bildet seg. Da skapte ikke Gud deg som en mann eller som ei kvinne fordi han har et sært behov for å kategorisere ting av en eller annen rar grunn. Nei, kategoriene som Gud skapte, har en mening som vi mennesker kan forstå. Gud skaper alt betydningsfullt. Du og ditt kjønn er betydningsfulle.
Formålet
Så, skapte Gud kjønn med et formål? Ja, dette ser vi gjennom hele Bibelen. Fra begynnelse til slutt tegner Gud et kjærlig bilde av sitt personlige forhold med sitt folk, ved å beskrive seg selv som brudgommen og folket sitt som bruden.
Et sted hvor dette kommer fram, er i Efeserne 5, hvor Paulus underviser om ekteskapet. På slutten siterer han vigselsliturgien som ble til i Edens hage: «Derfor skal mannen forlate far og mor og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være én kropp» (v. 31). Og så sier han at dette faktisk handler om Jesus og Kirken: «Dette er et stort mysterium; jeg tenker på Kristus og kirken» (v. 32). Mannen er altså bildet på Jesus i ekteskapet, mens kvinnen er Kirken.
Den heterofile og homofile forkynnelsen
På grunn av kjønnenes symbolske karakter, vil hvert ekteskap forkynne noe om det åndelige forholdet mellom Jesus og Kirken, selv når ektefellene ikke er klar over det. Når en prest vier en mann og kvinne, sier han: «Jesus gifter seg med Kirken, og han blir ett med henne».
Derimot, når en prest vier et likekjønnet par, forkynner han: «Jesus gifter seg med Jesus» eller «Kirken gifter seg med Kirken». Naturligvis finnes det ikke noe evangelium i slike prekener. De forteller oss at Jesus sitter i himmelen på tronen for seg selv, mens menneskeheten vandrer ensomt på jorden. Snart vil menneskene dø i sin synd, alene uten en frelser. Og så kommer dommen. Det høres ikke noe oppbyggelig ut.
Men tradisjonelle ekteskap er oppbyggelig. Der skinner evangeliet med full kraft når ektefellene lever bibelsk. Slik som Paulus skriver i Efeserne 5, skal ektefellene leve ut hver sin del av bildet. Mannen skal være som Jesus: «Dere menn, elsk konene deres, slik Kristus elsket kirken og ga seg selv for den, for å gjøre den hellig og rense den med badet i vann, i kraft av et ord» (v. 25). Og kvinnen skal være som Kirken: «Som kirken underordner seg Kristus, skal kvinnene underordne seg sine menn i alt» (v. 24).
Legg merke til at ektefellene blir gitt forskjellige bud. Ved å følge sine bud blir de et helt bilde på evangeliet sammen. Derved er de verdens lys som forkynner frelse og kjærlighet til denne mørke verden.
Disse budene er en del av ekteskapet som en pakt (jf. Malaki 2,14). I en pakt avlegger partene løfter om å utføre sin del. Dette gjenspeiles i vigselsliturgien når presten spør brudgommen og bruden om de vil elske og ære hverandre og være trofast i gode og onde dager inntil døden skiller dem. Likesom ekteskapet, er gudsforholdet også en pakt med forskjellige bud og løfter (jf. Lukas 22,20).
Det evangeliske ekteskapet
Ekteskapet har altså flere paralleller med gudsforholdet, symbolske og paktsmessige. Dette har flere forkynnere lagt merke til og forkynt om opp gjennom tidene. Martin Luther, blant annet, brukte stadig mann og kone for å utdype gudsforholdet.
Det er derfor umulig å skille mellom dogmatikk og etikk i ekteskapsdebatten, i motsetning til det som Hilde Marie Movafagh, rektor for Metodistkirkens teologiske seminar, skrev nylig. Ekteskapssynet berører begge deler og vil derfor være kirkesplittende. På grunn av hvor viktig kjønn og ekteskap er i etikk, dogmatikk og til og med forkynnelse, kunne jeg aldri ha vært en del av en kirke som ikke holder til det kirkehistoriske synet.
Dette sier jeg på tross av at jeg har vært skjev selv, da jeg var en liberal ateist. Men nå har det evangeliske budskapet i det tradisjonelle ekteskapet blitt for nydelig for meg å si nei til. Det evangeliske ekteskapet er så vakkert. Derfor må vi beskytte det fra dem som vil skade det med skjevhet og troløshet, slik som vi forsvarer et majestetisk maleri mot hærverk. Og det er nettopp det de ugjerningene er. De er teologisk hærverk på Guds kjærlighetsmaleri.
Gjennom dette himmelske maleriet forkynner kristendommen om Jesu kjærlighet for Kirken. Han sier til henne: «Så vakker du er, min elskede! Så vakker du er! Øynene dine er duer!» (Høysangen 1,15). Og hun svarer: «Så vakker du er, kjæresten min, så god!» (v. 16).