Frispark
KORSET: Debatten i avisa har vært omfattende knyttet til spørsmålet om fortapelsen og livets to utganger. Samtidig er disse to spørsmålene, korset og dommen, knyttet tett sammen, skriver Rolf Kjøde.
Adobe Stock
Korset – en vrangforestilling?
«[Jeg vil] argumentere for at det ville være bedre om Jesus aldri ble korsfestet. Dersom det er frelse i Kristus, åpenbares denne til tross for korset, ikke på grunn av det.» Ordene tilhører professor Asle Eikrem på MF og er å finne i mars-nummeret av Luthersk Kirketidende under overskriften Frelse på tross av korset. Utkast til en ny forståelse av påskens budskap.
Tonene er ikke nye. Eikrem skrev det samme i 2018, der han med støtte i feministisk teologi framholder faren for å gjøre Bibelens budskap om korset til voldsforherligelse. Kanskje er det denne mangelen på nyhetsverdi som har fått hans radikale artikkel i Luthersk Kirketidende til å gå under radaren. Eller kanskje er det et vitnesbyrd om MF-tidsskriftets fallende reiting.
Hvordan skal vi forstå Jesus død? Spørsmålet er stort, både fordi det ifølge Skriften står i sentrum for klassisk kristen tro, og fordi vi aldri kan romme fylden av Kristi kors med våre ord og teorier. «Kristus og han korsfestet, det er det eneste for meg», synger vi i menigheten vår, og dette «eneste» blir vi aldri ferdig med.