For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner

Du kan betale med vipps

Er du allerede abonnent?

KJØP

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Kronikk

CHAGALL: En besøkende ser på den russiske maleren Marc Chagalls «Den gule korsfestelsen» (til venstre) på det jødiske museet i Frankfurt.

Korsets mysterium - jødenes konge

På korset manifesterte Gud sin troskap mot det folk han først utvalgte, har bevart og fortsatt elsker. Det gjør at vi skal få tro at denne troskap også gjelder oss og alle folkeslag.

Publisert Sist oppdatert

Langfredag minnes vi Kristus på korset, og dette året har det ufattelige skjedd. Det er igjen krig i Europa. Under andre verdenskrig malte den jødiske kunstneren Marc Chagall flere bilder av korsfestelsen. Etter Krystallnattens brutale aksjoner mot tyske jøder og jødisk eiendom i november 1938, svarte han med Den hvite korsfestelsen.

Marc Chagall ble født i 1887 i Belarus, i en landsby nær grensen til Russland. I hjertet av det østlige Europa hadde det i flere hundre år vokst frem en betydelig jødisk befolkning og en frodig jødisk kultur. Men de ble også rammet av pogromer fra sine omgivelser, særlig ved påsketider da de ble angrepet som «Kristus-mordere». For jøder i Europa ble korset symbol for kirkens overgrep mot dem.

Med nesten usynlige bokstaver like over Jesu hode gjengir Chagall den hebraisk-arameiske innskriften på korset: Jesus fra Nasaret, jødenes konge. Hans fremstilling gjør det tydelig at mannen på korset er jøde og ett med sitt folk. Jesus har et jødisk bønnesjal om hoftene, og rundt korset er det glimt av landsbyer og synagoger som blir ødelagt, og en tora-rull i flammer. Det var kunstnerens protest mot nazismens og århundrers angrep på hans og Jesu eget folk.

Powered by Labrador CMS