Leder
Krenkefest på Marienlyst
Krenkehysteriet er på vei til Norge. Første stopp er NRK-huset på Marienlyst.
Fenomenet heter kanselleringskultur og har naturligvis sitt opphav i USA. Der har det over lang tid foregått en radikalisering i enkelte venstreorienterte miljøer, og det har gradvis bygd opp et stadig sterkere raseri rettet mot det de oppfatter som krenkende ytringer.
Og det gjelder ikke bare ytringer i vår egen samtid. I fjor så vi hvordan statuer av historiske personer ble revet flere steder i USA fordi de sokkelbundne ikke hadde de riktige fremtidsrettede holdningene som alle må avkreves på 2020-tallet. Tydeligvis også av steinstøttene blant oss.
Denne moderne formen for ikonoklasme er et av mange uttrykk for det vi mener er en sterkt bekymringsfull trend. Enkelte har tydeligvis som mål å rense det offentlige rom for ytringer de anser som uønskede.
Å halshugge statuer er den mest drastiske metoden, men det finnes en rekke andre fremgangsmåter som er mer sofistikerte og minst like effektive.
Praksisen med såkalt «no-platforming», eller plattformnekt på norsk, brer også om seg. Folk som har synspunkter som ikke regnes som politisk korrekte, skal nektes å få en talerstol eller fysisk hindres fra å fremføre sitt budskap.
Eller de skal straffes økonomisk gjennom boikottoppfordringer, slik forfatteren J. K. Rowlings har blitt rammet av. Hennes forbrytelse var å påstå noe så ekstremt som at det finnes kun to kjønn, mann og kvinne.
Vi har ennå ikke helt fått amerikanske tilstander på dette området i Norge, selv om Grønn Ungdom (i denne sammenhengen passer navnet ekstra godt) nylig foreslo å fjerne den statuen av Andre verdenskrigs største helt Winston Churchill, som er reist i Oslo.
Men på et sted i Norge ser det ut som de er i ferd med å innføre praksisen fra enkelte amerikanske universiteter der det opprettes såkalte «safe spaces», sikre soner, på universiteter.
Er NRKs humor-redaksjon på Marienlyst i ferd med å utvikle seg til et eneste stort «safe space»?
De som tar tilflukt der, skal slippe å bli konfrontert med meninger, holdninger og ytringer som de kan oppfatte seg krenket av.
Spørsmålet vi nå må stille er om NRKs humor-redaksjon på Marienlyst er i ferd med å utvikle seg til et eneste stort «safe space»? Det har kommet mange sterke og fullt forståelige reaksjoner på at NRK denne uken avpubliserte tre episoder av humorprogrammet «Helt Ramm».
I forbindelse med Tokyo-OL laget Ramm humor på japanske særegenheter. Disse avsnittene hadde tittelen «Japanese Ramm Show» og var en parodi på de kjente game-showene der i landet.
Men etter at de var sendt gjorde NRK helomvending og avpubliserte episodene fra sine digitale plattformer. De henviste til at avsnittene kunne virke støtende på asiater og asiatiskfødte i Norge.
Men den største parodien her, er det NRK selv som står for gjennom sin avpublisering., Vi har sett alle tre episodene og de er fullstendig harmløse. Man skal være ytterst vrangvillig dersom man på noen som helst måte skal klare å tolke disse tre sketsjene som ondsinnet mot asiater.
Det er ikke snakk om en parodi på asiater i det hele tatt, men altså på japanske game-show, som jo må sies å være ganske eksotiske sett med norske øyne. Og når nå verdens største idrettkonkurranse arrangeres i Tokyo, så må det da være mulig for komikere å sette søkelys på noe av det som fremstår som litt komisk i japansk kultur?
Det hele er gjort på en meget godmodig måte. De som blir utsatt for den røffeste behandlingen er faktisk de norske sportsutøverne som besøker game-showet til Nikolay Ramm. Man ler nesten enda mer på deres bekostning.
Japanske gameshow-programledere kan muligens tenkes å ha en høne å plukke med Nikolay Ramm. De har kanskje grunn til å føle seg en smule karikert av den norske komikeren. Men disse TV-vertene er da ikke en utsatt gruppe som må beskyttes. Så vidt vi forstår er de både populære i hjemlandet og får dessuten godt betalt.
Hvis denne typen avpublisering av humorsketsjer er NRKs nye, prinsipielle linje, så vil de få en kjempestor ryddejobb i arkivet sitt fremover. Da vil det bli langt mellom godbitene under humorkategorien på NRK-spilleren, for å si det sånn. For der er det mye som ikke holder den riktige progressive 2021-standarden.
Flere har nevnt Harald Heide-Steens klassiske parodi på den russiske ubåtkapteinen som «ikke kan se den grense under vann».
Har han ikke egentlig et slags «black face» i det innslaget? Og hva med Pirkka, finnen i Robert Stoltenbergs legendariske «Borettslaget»? Er ikke han egentlig et angrep på alle finner?
Skal vi oppfatte det slik at NRK mener at Pirkka er representativ for Finlands befolkning, at de er alkoholiserte, bannende rockere hele gjengen?
Eller hva skal vi si om Skremmer´n, Trond Kirkvaags parodi på bygde-trønderen? Eller på hans skremmeoffer i Otto Jespersens skikkelse. Er trøndere virkelig like tilbakestående som disse to figurene? Og hva synes NRK Trøndelag i så fall om det?
Nei, dette er åpenbart en helt umulig linje. Og derfor bør NRK snarest komme seg ut av det krenkelseshysteriet et de er i ferd med å rote seg inn i. På Marienlyst trengs det nå en grunnleggende og prinsipiell debatt om komikeres ytringsfrihet og ytringsrom. For det er i ferd med å snevres kraftig inn. Og NRK skal vite at de nå er en betydelig bidragsyter i så måte.
Det som gjør aller sterkest inntrykk på oss er de humoristene med innvandrerbakgrunn som nå selv advarer mot hvordan Ramm-saken og andre slike episoder er i ferd med å gjøre jobben deres umulig. Shabana Rehman og Yousef Hadaoui er to av disse.
– Jeg har ikke sett noe humor i Norge de siste årene som har vært rasistisk. Hvis du blir krenket, se bort. Humor er dessuten en brobygger. Det finnes ikke noe bedre enn av vi kan le av hverandre på tvers av ulike bakgrunner. Det avvæpner fordommer, sier sistnevnte til Aftenposten.
Bedre kan det knapt uttrykkes.