MEDIEDEKNING: Noe som pandemien da har lært oss, er at det er livsnødvendig å holde hodet kaldt. Det gjelder også i mediehåndteringen, som ikke bør være for sensasjonell, skriver Mai-Britt Sørensen. Bildet er fra en av regjeringens korona-pressekonferanser.
Heiko Junge, NTB Scanpix
Krisen har vist oss nødvendigheten av konstruktiv mediedekning
NRK som statskringkaster har nå valgt håp som en hovedstrategi ut mot sitt publikum. Dette sier jo litt om hva som etterspørres.
«Viktigst er visdom. Kjøp deg visdom, kjøp deg innsikt med alt du eier» står det i Ordspråkene 4:7.
Kriser viser oss ofte hva som kan ha betydning. Innsikt har vært viktig å ha under koronakrisen, hvor Danmark og Norge inntil videre kommer best ut.
I en krise gjelder det å finne ut hva som virker. Lettest er det nok å se ting i etterpåklokskapens lys. Men dette er ennå litt for tidlig, for ikke vet vi om (eller når) en ny bølge lurer.