GULLGRUVE: Filmen om Noah har spilt inn mer i utlandet enn i USA, noe som tyder på at bibelske epos ikke bare er populært i det amerikanske bibelbeltet.

Kristen filmsuksess

Vi er faktisk ganske mange som liker at Jesus Kristus har hovedrollen. Også på kinolerretet.

Publisert Sist oppdatert

Kan vi tro på at også norske filmkapitalister vil forstå at de har undervurdert publikumspotensialet i trosbaserte filmer, akkurat som de amerikanske har gjort?

Dagen fortalte i helgen om kinosuksessen til den kristne Hollywood-produksjonen Heaven is for real. 17.000 nordmenn løste billett for å se filmen den første uken den var satt opp. Nå strømmer stadig nye kinoer til for å vise en film de i utgangspunktet var usikre på om det ville være kostnadssvarende å vise i Norge.

Det at filmen i det hele tatt vises på norske kinoer er faktisk i stor grad to privatpersoners fortjeneste. Ekteparet Robert og Elisabeth Muren har lagt ned et betydelig arbeid for å overbevise en i utgangspunktet skeptisk bransje om at det norske kristenfolket gjerne går på kino i stort antall for å se filmer med et trosmessig utgangspunkt.

LES OGSÅ: Pusher himmel-film til kinoene

Uten å for den saks skyld ta stilling til innholdet i himmelfilmen, så er suksessen til Heaven is for real nok et bevis på en interessant trend. Denne filmens medgangsbølge kommer i tillegg til den store interessen for filmen om Børre Knudsen. Også i det tilfellet ble kino-Norge tatt på sengen av tilstrømningen til en film de nok i utgangspunktet mente var laget for «spesielt interesserte». Men også den filmen ble raskt satt opp over hele landet rundt etter at publikum begynte å strømme til.

Disse filmene ble til slutt massedistribuert, men den virkelig store feilvurderingen ble gjort i vinter da distributøren SF Norge ikke ville slippe til filmen Son of God på norske kinoer. SF hadde Norges-rettighetene til den Hollywood-produserte Jesus-filmen. Men i sin store visdom hadde filmsjef Åge Hoffart i SF Norge bestemt at Son of God var både «dårlig og uinteressant».

LES OGSÅ: Hollywood tar bibelbølgen

I intervju med Dagen kritiserte han og Son of God for å «ligge for tett opp til bibelteksten». Hvilken annen film ville fått kritikk for å ligne for mye på manuset sitt?

I motsetning til SF Norge-sjefen så har den amerikanske filmindustrien lært av feilene sine. For dem var kjempesuksessen til Mel Gibsons film «Passion of the Christ» en øyeåpner.

Da Gibson for ti år siden ønsket å lage en film om Jesu lidelseshistorie var det ingen av de store filmselskapene i Hollywood som ville røre prosjektet hans. En slik film ville ikke ha noe inntektspotensial, mente Hollywood-direktørene.

Men som vi vet gikk Mel Gibson videre med planene sine på egen hånd. Og da filmen ble en enorm suksess, var det han selv som kunne putte kjempefortjenesten i egen lomme.

I Hollywood er markedsfolkene ikke tungnemme. De skjønte at det finnes et marked for filmer om og med Jesus Kristus. Derfor var det en av filmindustriens storselskaper Twentieth Century Fox som stod bak «Son of God». Og som Dagen tidligere har meldt er en rekke andre filmer kristent innhold snart på vei ut i markedet.

Så får vi håpe at også de norske filmkapitalistene får med seg en viktig lærdom: Vi er faktisk ganske mange som liker at Jesus Kristus har hovedrollen. Også på kinolerretet.

Ti filmer om tro

Klikk på filmtitlene for å lese mer om den enkelte filmen - og se en video-smakebit (trailer):

Soul Surfer

Fireproof

Of Gods and Men (Om guder og mennesker)

Flywheel

Facing the giants

Courageous

The grace card

The Bible (TV-serie)

Faith like potatoes

Son of God

Se også: Ti filmer om tro

Powered by Labrador CMS