Kristendom tilbake i skolen

Hvil­ken re­li­gion skul­le hatt en sær­stil­ling i re­li­gions­fa­get i norsk skole om ikke kris­ten­dom­men?

Publisert Sist oppdatert

Et av mange gle­de­li­ge punk­ter i man­da­gens son­de­rings­av­ta­le mel­lom de bor­ger­li­ge par­ti­ene var ny­he­ten om at RLE-fa­get skal end­res. Kris­ten­dom­men kom­mer til­ba­ke i nav­net på faget som nå blir he­ten­de KRLE. Enda vik­ti­ge­re er enig­he­ten om at kris­ten­dom i frem­ti­den skal ut­gjø­re 55 pro­sent av inn­hol­det i faget.

Det var som kjent en vik­tig valg­kamp­sak for KrF. Og den har de nå altså fått gjen­nom­slag for i det bor­ger­li­ge sam­ar­bei­det.

Ikke alle er like glade for denne end­rin­gen som det vi i denne avi­sen er. Den su­ve­rent mest usak­li­ge re­spon­sen til nå kom­mer - ikke helt over­ras­ken­de - fra in­for­ma­sjons­sjef i Hu­man-Etisk For­bund, Jens Brun-Pe­der­sen. «Hvor­for ikke tvangs­døpe alle nors­ke barn først som sist?», spør han re­to­risk på sin Face­bo­ok-side og i Dag­bla­det.

Brun-Pe­der­sen er en in­tel­li­gent kar og vet selv­føl­ge­lig at re­li­gions­un­der­vis­nin­gen i Norge ikke er for­kyn­nen­de. Ver­ken i for­hold til kris­ten­dom eller de andre re­li­gio­ne­ne det un­der­vi­ses om. Li­ke­vel vel­ger han å legge seg på et ar­gu­men­ta­sjons­nivå som ver­ken er han selv eller or­ga­ni­sa­sjo­nen hans ver­dig. Og han gjør det helt åpen­bart mot bedre vi­ten­de.

Andre mot­stan­de­re av KRLE ar­gu­men­te­rer mer nøk­ternt. En­kel­te mener at det enes­te rik­ti­ge er å legge et like­be­hand­lings­prin­sipp til grunn. Alle re­li­gio­ner bør ha like stor opp­merk­som­het i faget, mener disse.

Et slikt stand­punkt kan høres prin­si­pi­elt ut. Men det re­pre­sen­te­rer en his­to­rie­løs­het av nær­mest selv­ut­slet­ten­de di­men­sjo­ner i for­hold til det verdi­grunn­la­get lan­det vårt er byg­get på.

Det er nå en gang slik at ver­ken bahai, bud­dhis­me, jai­nis­me, hin­du­is­me, jø­de­dom, islam eller noen av de andre re­li­gio­ne­ne spil­ler en så stor rolle i Norge som det kris­ten­dom­men gjør.

80-90 pro­sent av den nors­ke be­folk­ning til­hø­rer et kris­tent tros­sam­funn. I dag har vi en grunn­lov som sier at verdi­grunn­la­get vårt er «de krist­ne og hu­ma­nis­tis­ke ver­di­er». Kris­ten­dom­men har hatt en helt av­gjø­ren­de inn­fly­tel­se på vår na­sjons kul­tur og his­to­rie. Vi har et kors i flag­get vårt. Na­sjo­nal­san­gen vår har et kris­tent inn­hold. Og så vi­de­re.

Det skul­le der­for bare mang­le om ikke denne re­li­gio­nen også skul­le ha den størs­te plas­sen i re­li­gions­fa­get i norsk skole.

Også folk som kom­mer hit fra andre kul­tu­rer tren­ger å lære om den re­li­gio­nen som fler­tal­let i Norge til­hø­rer. Det er fak­tisk helt grunn­leg­gen­de for at vi skal få til en god in­te­gre­ring. Uten kunn­skap om kris­ten­dom­men vil man ha pro­ble­mer med å til­eg­ne seg helt grunn­leg­gen­de fer­dig­he­ter i norsk kul­tur, his­to­rie, lit­te­ra­tur, kunst og sam­funns­liv. Grunn­leg­gen­de kjenn­skap til kris­ten­dom­men er en del av det å være en opp­lyst sam­funns­bor­ger. Uav­hen­gig av hvil­ken re­li­gion man selv til­hø­rer.

Og det er da hel­ler ikke fra våre nye lands­menn at pro­tes­te­ne mot kris­ten­doms­un­der­vis­ning kom­mer. Det er stort sett fra hu­ma­ne­ti­ke­re og re­pre­sen­tan­ter for venstre­si­den. Det er disse mil­jø­ene som har kjem­pet for ned­trap­pin­gen av kris­ten­doms­an­de­len i re­li­gions­fa­get.

De har vært pre­get av en merk­ver­dig form for be­rø­rings­angst i for­hold til vårt eget verdi­grunn­lag. De bor­ger­li­ges av­ta­le re­pre­sen­te­rer der­for et vik­tig trend­brudd.

Powered by Labrador CMS