PÅVIRKNING: John Hagee (th) var, ifølge sin egen nettside, den som med Bibelen i hånden klarte å overbevise president Trump om å flytte den amerikanske ambassaden til Jerusalem. På bildet hilser han på visepresident Mike Pence under et arrangement i regi av Christians United for Israel (CUFI).
Patrick Semansky / AP / NTB
Kristensionismen – en sluttreplikk
Kristensionismen representerer et svært tydelig brudd med både luthersk, romersk-katolsk og ortodoks eskatologi som advarer mot å omsette endetidsspekulasjoner til politiske handlingsprogram.
Bispemøtets uttalelse om kristensionisme har utløst en rekke reaksjoner. Det meste av kritikken har ikke handlet om kristensionismens teologi, historieforståelse og potensielt alvorlige konsekvenser, som var det Bispemøtet faktisk tok et oppgjør med.
Begrunnelsene for Bispemøtets advarsler mot kristensionismens uansvarlige Bibelbruk er tydeliggjort både i uttalelsen og i min utdypning i Dagen 29. oktober.
Den påfølgende debatten har vist en reell uenighet om hvor innflytelsesrik kristensionismen faktisk er. Flere påpeker at denne teologien er et amerikansk fenomen med marginal innflytelse i norsk forkynnelse og teologi, og at uttalelsen derfor treffer dårlig i en norsk kontekst. Jeg vurderer dette annerledes.