Debatt
Kristne bør ikke delta i feiring av noen form for synd
Hjertelig takk til Tom Roger Mittag for klar, kristen veiledning i et dagsaktuelt etisk spørsmål: «Kan en kristen delta i et homofilt bryllup?» (dagen.no 25/9). Mittag svarer et klart «nei» på dette spørsmålet.
Prinsippene som Mittag her holder fram, må imidlertid også gjelde for kristnes deltakelse i feiring av gjengifte, der en av partene (eller begge) har skilt seg fra sin første ektefelle av annen årsak enn hor/ekteskapsbrudd.
Selv om ingen av partene som skal gifte seg er personlige/bekjennende kristne, så er vi som kristne likevel kalt til å følge i Mesterens spor ved å avstå fra å være med på feiringen av noe som Guds ord uttrykkelig kaller synd.
Vi vil selvsagt fort kunne bli stemplet som «fariseere» og hyklere, som mener om oss selv at vi er «bedre enn andre». Men slike reaksjoner avslører bare hva det egentlig dreier seg om, nemlig mangelen på vilje til å underordne seg Jesu og apostlenes lære om hva som er synd.
I Den norske kirke er det – etter hva Espen Ottosen nylig skrev i en kommentar her i Dagen (17/9) – nå bare én biskop tilbake, som står for et konsekvent nei til å vie fraskilte (i tillegg er det antakeligvis også fortsatt en del prester som står for det samme).
Ottosen spurte i den nevnte kommentaren retorisk: «Kan frykten for å løfte en moraliserende pekefinger i møte med samlivsbrudd føre til at vi underkommuniserer at ekteskapet er ment å være livslangt?»
Selv om Mittags innlegg altså bare handler om homofile bryllup, så setter likevel mye av det han skriver indirekte også Ottosens spørsmål i det rette perspektivet:
«Ved å ikke møte opp [i bryllupet], forteller du sannheten til de skjeve [og til de som har skilt seg av andre årsaker enn hor/ekteskapsbrudd og nå vil gifte seg på nytt]. Du sier at det som de gjør ved alteret nå, er med på å skille dem fra det evige livet sammen med både Jesus og deg. Jesus kommer til fester hvor han kan legge mennesker inntil sitt bryst, slik som han gjorde med Johannes (Joh 13,23). Jesus kommer ikke til fester hvor mennesker legger seg inntil syndens bryst ved ed.»