For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

REFLEKSJON: Gud finner vi ikke som et naturvitenskapelig resultat eller ved hjelp av naturvitenskapelig metode. Vi finner ham derimot ved hjelp av rasjonell refleksjon over betingelsene for at naturvitenskap er mulig, det vil si såkalte filosofiske «første prinsipper», skriver Hallvard N. Jørgensen. illustrasjonsfoto: scandinavian stockphoto

Kristne kan akseptere evolusjon

Med tanke på kompleksiteten i Bibelens historiske tilblivelse, i kristen tro, og i moderne naturvitskap, bør det manes til ydmykhet og fleksibilitet i disse spørsmålene, blant oss kristne, skriver Hallvard N. Jørgensen

Publisert Sist oppdatert

Jeg takker Kjell J. Tveter for hans respons til meg angående evolusjon, i Dagen 4. juni. Tveter gjør mye ut av å vise til en ledende professor i kjemi, James M. Tour. I det følgende vil jeg ta utgangspunkt i Tours egne utsagn på sin nettside (se artikkelen «Evolution/Creation»), og slik respondere til Tveter.

De innvendinger som Tour fremmer, retter seg spesifikt mot ny-darwinismen. Denne modellen opererer med at evolusjonsutviklingen drives av tilfeldige mutasjoner i arvematerialet, samt naturlig utvalg. Men Tour kan ikke se hvordan nye arter kan oppstå, utelukkende ved disse mekanismene. Her støtter jeg Tour, i hans innvendinger:

Den ny-darwinistiske modellen holder ikke mål. Så er den da også i ferd med å bli grundig revidert i moderne evolusjonsbiologi. (Jfr. Ayala og Arp (red.) «Contemporary Debates in Philosophy of biologyW, Wiley-Blackwell, kap. 9-12).

Powered by Labrador CMS